1

Eksperyment z podziałem mocy PageRank

Jedna z popularnych teorii SEO głosi, że odnośniki ze stron z wieloma odnośnikami wychodzącymi nie są wiele warte. Zespół Dejan Labs poddał tę teorię testowi, aby przekonać się, co się stanie.

Przygotowanie do eksperymentu

  • Liczba użytych domen: 3 (2 domeny testowe określane jako ?A? i ?B? oraz domena buforowa użyta do przekazania wskaźnika PageRank)
  • Charakterystyka domen testowych: bardzo podobny format domeny z niewielkimi wariacjami.
  • Domena najwyższego poziomu: .com
  • Treść: minimalna, unikatowa, z niewielkimi wariacjami w obu domenach.
  • Okres kontrolny: 31 lipca 2012 r. ? 20 sierpnia 2012 r. (w celu przetestowania naturalnych fluktuacji)
  • Okres testowy: 21 sierpnia 2012 r. ? 11 września 2012 r.

Kluczowe działania

  1. Zdobyć łącze do naszej witryny buforowej na podstronie z PageRank 7 w domenie debian.org.
  2. Połączyć witrynę buforową z domeną testową oznaczoną jako ?B?.
  3. Obserwować fluktuacje rankingu (ta sama lokalizacja, przeglądarka, ustawienia, użytkownik, komputer), szukając odnośników niezamierzonych i niepożądanych z perspektywy eksperymentu (żadnych nie odkryto).

Interesujące elementy

Strona w domenie debian.org zawierała 4225 odnośniki zewnętrzne. Pomimo bardzo wysokiego wskaźnika PageRank rozdrobnienie było zbyt duże, aby nasza strona docelowa (w witrynie buforowej) otrzymała jakikolwiek dostrzegalny PageRank, nawet po publicznej aktualizacji TBPR.

Wyniki eksperymentu

W tydzień po przekazaniu wskaźnika PageRank do naszej strony docelowej witryna testowa zaczęła szybko zdobywać pozycję dla wybranego terminu wyszukiwania, osiągając 3 miejsce w wynikach. Obecnie (trzy miesiące później) strona zajmuje 2 miejsce i utrzymuje pozycję bez żadnych zmian. Czołowym wynikiem jest strona z PageRank 4 w domenie o wysokim autorytecie. Nie sądzimy, żeby te wyniki miały się zmienić.

TL;DR

Czy warto zdobyć łącze z autorytatywnej domeny i (lub) strony z wysokim wskaźnikiem PageRank, która zawiera tysiące łączy wychodzących? Owszem.

Surowe dane:

Wt, 31 Jul o 19:04
Strona A #64
Strona B #65

Śr, 1 sierpnia o 20:22
Strona B #70
Strona A #71

Czw, 2 sierpnia o 19:43
Strona A #71
Strona B #73

Pn, 6 sierpnia o 16:25
Strona A #171
Strona B #179

Wt, 7 sierpnia o 21:54
Strona A #69
Strona B #71

Czw, 9 sierpnia o 18:56
Strona A #66
Strona B #71

Pt, 10 sierpnia o 16:35
Strona A #64
Strona B #69

Czw, 16 sierpnia o 21:32
Strona A #116
Strona B #115

So, 18 sierpnia o 19:28
Strona A #115
Strona B #76

Pn, 20 sierpnia o 16:58
Strona A #121
Strona B #79

Wt, 21 sierpnia o 19:08
Strona A #113
Strona B #287

Wt, 21 sierpnia o 20:11

Witryna B podlinkowana z witryny, do której prowadzi odnośnik z domeny http://www.debian.org (podstrona z 4225 zewnętrznymi odnośnikami typu do-follow)

Śr, 22 sierpnia o 19:01
Strona A #124
Strona B #79

Pt, 24 sierpnia o 18:44
Strona A #124
Strona B #79

Wt, 28 sierpnia o 19:07
Strona A #82
Strona B #159

Śr, 29 sierpnia o 20:42
Strona A #85
Strona B #49

Czw, 30 sierpnia o 17:38
Strona A #86
Strona B #49

Czw, 6 września o 21:31
Strona A #84
Strona B #12

Pn, 10 września o 19:45
Strona A #168
Strona B #3

Wt, 11 września o 19:56
Strona A #186
Strona B #7

Komentarze po publikacji wpisu [dopisek Critical]

Po publikacji  oryginalnego wpisu na wątku w Google+ wywiązała się ciekawa dyskusja, w trakcie której Dan Petrovic odpowiedział na kilka dodatkowych pytań. Poniżej podsumowanie.

  1. W teście użyto domeny buforującej, ponieważ uzyskanie linku z debian.org do domeny docelowej nie byłoby możliwe ze względu na jej niezbyt wysoką jakość.
  2. Domeny debian.org, domena buforująca i testowa nie były ze sobą powiązane tematycznie.
  3. Podstrona na debian.org to była długa list linków, bez anchor tekstu. Czyli odnośnik do strony buforującej to był goły link.
  4. Ze strony buforującej do strony docelowej odnośnik miał anchor tekst w postaci pozycjonowanej frazy.
[message type=”info”]Autorem powyższego tekstu jest Dan Petrovic. Oryginalny, angielski tekst ukazał się na blogu DEJAN SEO. Tłumaczenie zamieszczamy za oficjalną zgodą.[/message]
Marcin Lejman
 

Jestem współwłaścicielem Critical.pl. Prowadzę przede wszystkim projekty związane z analityką internetową, optymalizacją konwersji i budową strategii online, a nadzoruję działania SEO i PPC prowadzone przez naszą firmę. Jeśli czujesz, że Twój biznes ma niewykorzystany potencjał i chcesz go rozwinąć, skontaktuj się ze mną - chętnie porozmawiam o możliwościach.

Click Here to Leave a Comment Below 1 comments
gms247 - 11/12/2012

Dobry test. Jak „wyglądała” ta domena buforowa użyta do przekazania wskaźnika PageRank oraz w jaki sposób był przekazany PR?

Reply

Leave a Reply:

+11
Tweetnij1
Udostępnij
Udostępnij
Przypnij
2 Udostępnień