6

Link Building – podsumowanie zbiorowych mądrości

Niedawno na blogu Silesia SEM ukazał się gigantyczny artykuł, w którym Artur Strzelecki zebrał odpowiedzi kilkudziesięciu polskich specjalistów SEO z zakresu link buildingu. Materiał jedyny w swoim rodzaju, absolutnie warty przeczytania… ale mam obawy, że w wielu przypadkach skończy się na <TL;DR>. Ponad 80 tys. znaków to nie przelewki – to prawie praca magisterska i pewnie więcej, niż cała zawartość mniej regularnie prowadzonych blogów.

Dla niecierpliwych postanowiłem przygotować krótkie podsumowanie. Po szczegóły w każdym przypadku odsyłam do oryginalnego tekstu (w podsumowaniu znajdziecie linki do konkretnych fragmentów), ale postarałem się pogrupować przedstawione pomysły w kilka głównych nurtów, co pozwoli Wam łatwiej wyłuskać wszystkie informacje na interesujący nas temat.

Warto podkreślić, że oryginalny tekst prezentuje bardzo różne podejścia do link buildingu – od starej, polskiej szkoły (czyli automaty), po pachnące świeżością budowanie relacji, SEO postrzegane szerzej jako budowa marki itd. Ja uważam, że każda z tych strategii ma swoje miejsce, w zależności od branży, klienta, budżetu i innych okoliczności. Nie każdy hydraulik musi tworzyć świetne treści i budować relacje, ale z drugiej strony, od niektórych dobrze dokapitalizowanych projektów internetowych oczekiwałbym właśnie tego :-)

Przechodząc do konkretów, oto wskazówki, pogrupowane wg myśli przewodniej.

1. Przygotowanie do link buildingu, czyli zanim zaczniesz

Kilku autorów skupiło się przede wszystkim na dobrym przygotowaniu podstaw do dalszej pracy, niezależnie od tego, jakich sposobów pozyskiwania linków będziemy używać.

Ciekawe podejście przedstawił Krzysztof Bernacki, opisując, w jaki sposób wybrać podstrony, które będziemy linkować i jakie przypisać im strategie.

Dobrym uzupełnieniem w tym obszarze jest wypowiedź Damiana Sałkowskiego, który przedstawia zarówno swój sposób na dobieranie podstron, które mają być linkowane, jak i na wyszukiwanie słów kluczowych, które będą umieszczane jako tekst odnośnika.

2. Własne zaplecza

Budowa własnego zaplecza jest jednym z bardziej skutecznych sposobów pozyskiwania linków, choć wiąże się ze sporymi kosztami (i zawsze ryzykiem zbanowania zaplecza).

Konkretne szczegóły na temat planowania własnego zaplecza przedstawił Mateusz Dela i była to moim zdaniem jedna z ciekawszych wypowiedzi na ten temat.

Bardzo interesującą taktykę opisał również Radek Kubera. Pomysł zaskakujący, ale potencjalnie bardzo efektywny – wykorzystanie własnego zaplecza, żeby podlinkować wpisy w katalogach, w dobrych preclach itd., zamiast linkować bezpośrednio do pozycjonowanej strony. Dywersyfikacja, wzmocnienie linków z innych źródeł – na pewno strategia warta wypróbowania.

Na temat unikania szablonowości i wprowadzania elementu chaosu w budowanym zapleczu ciekawie pisze Jarosław Miszczak. Absolutnie zgadzam się z jego uwagami w tym temacie. Jako uzupełnienie warto też przestudiować wskazówki, którymi dzieli się Paweł Richter.

Zdecydowanie najbardziej na czarną stronę mocy wkracza Tomasz Wieliczko, który (co dość naturalne w jego wypadku), stawia na daleko idącą automatyzację zaplecza i wzmacnianie mocy przy użyciu automatów. Metoda wciąż skuteczna , ale na pewno 2012 r. pokazał, że poziom ryzyka w takiej strategii rośnie.

3. Wykorzystanie mediów społecznościowych

W wielu wypowiedziach przewijało się wykorzystanie mediów społecznościowych, ale niekoniecznie – jak mógłby oczekiwać laik :-) – do budowania relacji z innymi ludźmi, którzy mogą ewentualnie do nas podlinkować. W większości wypowiedzi widać podejście raczej instrumentalne – media społecznościowe to często miejsce, gdzie można założyć profil i wetknąć link – aż tyle i tylko tyle.

Zdecydowanie najbardziej szczegółowo opisał ten temat Sławomir Borowy, prezentując w zasadzie kompletną strategię działania w social media. Jedyne, czego zabrakło, to podana na tacy lista serwisów, gdzie możemy swoje linki umieścić.

W podobnym kierunku doradza Artur Strzelecki. Jego wypowiedź, choć mniej szczegółowa niż Sławka, daje kilka konkretnych, dających się od razu wykorzystać wskazówek, np. wspomina o serwisie dziennikarstwa obywatelskiego Kontakt 24, należącym do TVN.

Ciekawa jest w tym kontekście wypowiedź Marty Gryszko, która podpowiada, żeby zwracać uwagę na tematyczne serwisy społecznościowe, np. takie jak ubiore.pl i stylio.pl w branży modowej.

Dość kontrowersyjny pomysł, czyli intensywne linkowanie ze stopek na forach, opisał Mateusz Kasperek. Metoda ta, wykorzystywana z głową, może być wciąż skuteczna, ale przy braku umiejętności, łatwo się sparzyć, a przynajmniej zostać oskarżonym o spam.

Na pewno natomiast warto dodać do arsenału metodę opisaną przez Mariusza Kołacza, czyli komentarze na blogach wyposażonych we wtyczkę CommentLuv. Mogę potwierdzić, że ta metoda działa dobrze i co więcej, pozostaje w zgodzie z regułami gry określonymi przez właścicieli blogów, na których komentujemy.

Dobrą wskazówkę (szukanie nowych portali społecznościowych) dodaje od siebie Paweł Rabinek.

4. Strategie linkowania, czyli kółeczka, piramidki, dywersyfikacja, itd.

Co oczywiste, w tym temacie było stosunkowo najwięcej wypowiedzi, ale wiele z nich było też powtarzających się lub niezbyt konkretnych.

Hasłem-kluczem jest oczywiście dywersyfikacja, czego potwierdzenie znajdziecie u Piotra Cichosza, Sławomira Gdaka czy Pawła Gontarka.

Zdecydowanie najbardziej szczegółowy opis budowy struktury linków przedstawił Krzystof Janowski. Warto przeczytać dokładnie i wyłuskać dla siebie cenne wskazówki – Krzysiek porusza wiele kwestii naprawdę szczegółowo, mówiąc m.in. o kolejnych warstwach zaplecza, o linkowaniu między nimi, o tym gdzie jest miejsce na ręczną pracę, a gdzie na automaty itd. Jako uzupełnienie warto przywołać jeszcze raz wskazówki Radka Kubery i Jarosława Miszczaka – te trzy wpisy razem dają sporą dawkę konkretnej wiedzy.

Zagadnienia dywersyfikacji w skondensowanej formie dobrze w swoich wskazówkach ujął Paweł Richter.Krótko, ale na temat i konkretnie.

O tym, że należy oczywiście linkować również do podstron, różnicując anchory, przypomina w przekonującym wywodzie Kamil Rybicki. Dla doświadczonych pozycjonerów to oczywistość, ale wielu, zwłaszcza mniejszych klientów, wciąż trzeba edukować, że nie tylko strona główna się liczy.

Jeśli chodzi o samą dywersyfikację tekstów w odnośnikach, a także budowania przy ich pomocy marki, w szczegółach omawia to Przemek Sztal. Cenne wskazówki, które absolutnie popieram.

O zaletach katalogowania (łącznie ze wskazówkami o tym, jak i gdzie katalogować) opowiada Bartosz Sikorski. Bartek twierdzi, a ja się z nim zgadzam, że katalogowanie to wciąż bardzo dobra podstawa pod inne działania SEO.

Krótkie wprowadzenie do dywersyfikacji od strony adresów IP zrobiła Monika Chmielewska.

5. SEO jako budowanie relacji

Karol Dziedzic wspomina (a wtóruje mu Paweł Szczepaniec) o strategii, która jest mi bardzo bliska, czyli o budowaniu relacji. Karol daje kilka konkretnych wskazówek, a ja dodam od siebie, że o ile budowanie relacji może być trudne, gdy jesteśmy setnym sklepem z zabawkami, o tyle sprawdza się znakomicie, gdy najpierw zdefiniujemy coś, co nas naprawdę wyróżnia na rynku.

Identyczne podejście, mające mocne podwaliny w kontaktach w świecie rzeczywistym, opisuje na przykładzie swojego serwisu Krzysztof Hostyński – uważam, że Crossweb to dobry dowód na to, że taka strategia się sprawdza.

6. Content is king

Tak jak podejście polegające na budowaniu relacji, tak i strategie koncentrujące się przede wszystkim na tworzeniu dobrych treści są w Polsce pewną nowością :-). Wiadomo, że często budżetu starcza tylko na automaty, ale gdy można zrobić więcej – warto.

Dobrą ściągawkę przedstawia Michał Makaruk – gotowa lista różnych typów treści, które pomogą nam zdobywać linki.

Zalety płynące z tworzenia dobrych treści opisuje Sebastian Jakubiec, choć nie znajdziemy w jego wypowiedzi szczegółowych wskazówek, jak tę metodę wcielić w życie.

Podsumowanie

Mam nadzieję, że powyższym tekstem ułatwię Wam trochę nawigację po olbrzymim materiale, jaki powstał po zebraniu wypowiedzi kilkudziesięciu specjalistów SEO. Jeśli przy okazji wywiąże się poniżej dyskusja na temat tego, jak linkować, skąd linkować i jak osiągać dobre wyniki, będzie mi oczywiście bardzo miło :-). Zapraszam zatem do komentowania.

Aktualizacja – swoje podsumowania, które w jeszcze inny sposób ujmują temat, opublikowali również Lexy i Gdaq – zachęcam do lektury także ich opracowań :-).

Shares 0
Marcin Lejman
 

Jestem współwłaścicielem Critical.pl. Prowadzę przede wszystkim projekty związane z analityką internetową, optymalizacją konwersji i budową strategii online, a nadzoruję działania SEO i PPC prowadzone przez naszą firmę. Jeśli czujesz, że Twój biznes ma niewykorzystany potencjał i chcesz go rozwinąć, skontaktuj się ze mną - chętnie porozmawiam o możliwościach.

Click Here to Leave a Comment Below 6 comments
Łukasz Rysiak - 14/12/2012

widzę, że oryginalny wpis to swoista polska wersja tego: http://pointblankseo.com/creative-link-building :)

Reply
Link building, 35 rad jak zdobywać linki – podsumowanie - 16/12/2012

[…] ukazały się podsumowania również na innych blogach SEO, np. u Lexy, Sławka, Łukasza – dlatego zachęcam do lektury i […]

Reply
Budo - 21/01/2013

Mam klienta fryzjera, który piszę bloga o fryzjerstwie. Ludzie sami linkują, aż się miło pracuje. Rodzynek, jednak „content is the king” przynajmniej w późniejszym etapie pozycjonowania.

Reply
Link Building – zdobywanie linków - 24/01/2013

[…] Zachęcamy do zapoznania się także z innymi publikacjami na ten temat: PiO, Lexy, Gdak, Marcin Lejman. […]

Reply
Łukasz - 24/01/2013

Ciekawe zestawienie, na pewno przydatne w podsumowaniu. My zrobiliśmy infografikę, która porządkuje poszczególne wypowiedzi wg tego, co jest ich głównym tematem: http://www.bycwidocznym.pl/link-building-na-infografice/

Reply
Sizzler - 15/10/2013

CommentLuv – mogę potwierdzić, że ta metoda działa dobrze i co więcej, pozostaje w zgodzie z regułami gry określonymi przez właścicieli blogów, na których komentujemy.

Reply

Leave a Reply:

0 Shares