PLA atakuje! Reklamy produktowe w Google już w Polsce
Reklama graficzna tylko w sieci reklamowej? To już przeszłość. Teraz produkty naszego sklepu możemy pokazać również w wyszukiwarce Google, przy wynikach wyszukiwania. Czy ma to wpływ na efektywność reklam AdWords? Oczywiście! Dlatego warto jak najszybciej przygotować swój e-sklep i wprowadzić PLA.
Product Listing Ads, w skrócie PLA, to nowy format przeznaczony głównie dla reklamodawców e-commerce. Od listopada jest już on dostępny w Polsce. Jest to bardzo atrakcyjny format reklamy, który pozwala na sprowadzenie na stronę wyższej jakości ruchu, a także pozwala na zwiększenie zasięgu kampanii. Dzięki PLA możemy pokazać produkty sklepu bezpośrednio w oknie wyszukiwarki. Reklamy te zawierają także nazwę produktu, jego cenę oraz nazwę sprzedawcy. Opcjonalnie, mogą zawierać komunikat promocyjny. Ale co najważniejsze, stroną docelową tej reklamy, jest strona danego produktu.
Product Listing Ads są generowane dynamicznie, dzięki wykorzystaniu informacji podanych w Google Merchant Center. Dlatego, gdy planujemy rozpoczęcie naszej przygody z tym formatem reklamowym koniecznie musimy tam założyć konto. Musimy pamiętać, aby połączyć nasze konta w Centrum Sprzedawcy Google z kontem AdWords. Centrum sprzedawców to usługa, która przechowuje dane klientów. Jest też podstawą do innych produktów reklamowych Googla tj. Dynamiczny Remarketing i Google Shopping (niedostępny na razie w Polsce).
Przy tworzeniu konta należy podać nazwę sklepu, URL strony, a także adres, telefon, opis działalności.
Aby nasze reklamy mogły się wyświetlać musimy przesłać do Centrum listę naszych produktów, w formie tzw. feedów, czyli plików w specjalnym formacie, zrozumiałym dla Googla. Feed to kopia bazy danych produktów klienta, tworzony automatycznie po stronie klienta. Musi on być aktualny, odzwierciedlać stan magazynowy. W feedzie mamy Atrybuty Wymagane i Artrybuty Zalecane. Wymagane atrybuty różnią się między krajami i branżami. Jeżeli Atrybut Wymagany nie znajdzie się w przygotowanej przez nas bazie, wtedy powoduje to nie wyświetlanie produktu w PLA. Brak Atrybutu Zalecanego może spowodować rzadsze wyświetlanie produktu.
Źródło: https://support.google.com/merchants/answer/1344057?
Feed powinien zostać stworzony w formacie pliku tekstowego, CSV lub Spreadsheet. Rekomendowany jest XML. Więcej informacji znajduje się tutaj https://support.google.com/merchants/answer/160567?hl=pl
Wgrywając plik do Centrum sprzedawców, będziemy musieli wybrać kraj docelowy i nazwać nasz plik. Kraj, w którym będziemy sprzedawać nasze produkty musi zgadzać się z wybraną walutą, językiem strony, a także dostawa musi działać w tym kraju. W kolejnym kroku zostaniemy poproszeni o ustawienie harmonogramu. Dzięki niemu Merchant Center samodzielnie pobierze dane z podanego miejsca i będzie dbał o ich aktualność. Rekomenduje się codzienny upload. Można podać tutaj link HTTPS lub użyć FTP z loginem i hasłem. W Dashboardzie możemy sprawdzić status feedu. Zielona linia – produkty zostały zaakceptowane, pomarańczowa – produkty są w trakcie akceptacji, czerwona oznacza, że produkty zostały odrzucone. Sprawdzanie feedu może potrwać do dwóch dni roboczych.
Przy tworzeniu feedu warto pamiętać, że im więcej atrybutów mamy w bazie, tym częściej nasze reklamy będą wyświetlane. Warto również zwrócić uwagę, aby zdjęcia załączone do pliku były dobrej jakości. Minimalne wymaganie to 250×250 px, ale rekomendowane jest 800×800 px. Najlepiej, aby zdjęcia miały białe tło.
Jeżeli w Google Merchant Center mamy już wszystko skonfigurowane, aby nasze reklamy zaczęły się wyświetlać musimy dodać specjalną kampanię w Google AdWords. Przy dodawaniu nowej kampanii musimy pamiętać o wybraniu opcji ?Reklamy z listy produktów?.
Przy tym typie kampanii pojawia się dodatkowa opcja rozszerzenia reklam, która zmusza do wybrania konta GMC, z którego ma zostać zaciągnięty feed. Kampanie PLA mają podobną strukturę jak zwykłe kampanie AdWords. Najważniejszą różnicą jest brak słów kluczowych i brak tekstu reklamy. Zamiast nich pojawiają się ?Miejsce docelowe produktu?, które odnajdziemy w zakładce ?Automatyczne miejsca docelowe?. To tutaj zarządzamy stawkami dla poszczególnych grup produktów. Do kampanii zostają automatycznie dodane wszystkie produkty umieszone w feedzie i to już od Nas zależy jak je podzielimy i uporządkujemy. Tutaj warto zwrócić uwagę na zwrot z inwestycji i na tej podstawie zarządzać stawkami.
Warto pamiętać również o tym, że kampania PLA jest rozliczana na niezależnym systemie aukcyjnym od AdWords. Stawka jest inteligentnie obniżana do poziomu minimalnie większej od drugiego gracza w aukcji. Miejsca są liczone od lewej do prawej, jeżeli jest więcej reklam to także rzędami.
PLA to nowa opcja, która według mnie szybko zyska popularność. Dla tego warto wdrożyć ten system w swojej firmie jak najszybciej, aby zbierać dane historyczne na swoim koncie AdWords. Dzięki PLA mamy szanse na pozyskanie klienta, który jest zainteresowany już konkretnym produktem, a taki klient dla sklepu online jest najcenniejszy.
Źródła:
https://support.google.com/merchants/answer/188494?hl=pl
http://www.google.com/intl/en_us/ads/shopping/getstarted.html
http://www.silesiasem.pl/google-merchant-center
https://support.google.com/merchants/answer/160567?hl=pl