2

Podsumowanie roku 2013 w AdWords – czyli 5 najważniejszych zmian…

…w Google Adwords, których nie możesz pominąć przy planowaniu kampanii w 2014

Rok 2013 był bardzo bogaty w zmiany, i to bardzo poważne, w możliwościach AdWords. Dzisiaj przytaczamy pięć, według nas najważniejszych aktualizacj, o których nie możemy zapomnieć przy planowaniu nowych działań w marketingu internetowym. Wreszcie Google dało nam możliwości o których nam się nawet nie śniło. Dowiedz się o nich więcej i wykorzystaj w swoich działaniach.

Jeśli są Państwo zainteresowani wprowadzeniem u siebie opisanych poniżej rozwiązań, zachęcamy do skorzystania z naszej pomocy. Gdy wypełnią Państwo poniższy formularz, nasz specjalista skontaktuje się z Państwem maksymalnie w ciągu 1 dnia roboczego.

Miejsce 5. Reklamy TrueView w AdWords

Chociaż reklama w YouTube nie cieszy się w Polsce dużą popularnością, szczególnie wśród małych reklamodawców, to ich potencjał jest nadal nie wykorzystany. Na przełomie kwietnia i maja poprzedniego roku w panelu AdWords pojawiła się możliwość zamieszczania reklam TrueView z poziomu osobnego interfejsu, a nie przez Narzędzie do tworzenia reklam graficznych. Zaletą reklam wideo jest niewątpliwie fakt rozliczania ich w modelu CPV (płacimy za pełne obejrzenie reklamy). Dodatkowo przygotowanie reklam wideo przy użyciu narzędzi dostępnych w sieci nie jest zbyt kosztowne. Wystarczy przygotowanie grafiki, dodanie podkładu muzycznego i już taki klip możemy wykorzystać w portalu YouTube.

Interfejs Kampanii dla Wideo różni się nieco od tego, który znamy z Adwords. Mamy tylko 4 zakładki: Kampanie, Reklamy, Wideo i Cele. Klikając w przycisk ?Kolumny? możemy ustawić raport według czterech celów:

  • Obejrzenia ? analiza obejrzeń filmów i interakcji. Dzięki temu raportowi możemy dowiedzieć się ilu unikalnych widzów miał nasz film.
  • Odbiorcy ? śledzenie liczby odbiorców, którzy zetknęli się z reklamą. W raporcie znajdziemy informacje ile osób dzięki reklamie subskrybuje nasz kanał, dodało naszą reklamę do playlisty lub udostępniło film.
  • Budowanie Marki ? ten raport jest bardzo podobny do poprzedniego, chociaż dzięki niemu uzyskamym informację ile osób oceniło nasz film pozytywnie.
  • Ruch w witrynie i konwersje ? monitoring konwersji pochodzących z każdego odtworzenia reklamy

W panelu kampanii wideo mamy możliwość monitorowania długości obejrzenia promowanych spotów. Każdy film zostaje podzielony na cztery długości – 25% obejrzenia, 50% obejrzenia, 75% obejrzenia i pełne obejrzenie. Te dane moga pomóc w ulepszeniu reklamy. Pomogą podjąć również decyzję, czy nasz przekaz jest skuteczny. Jeżeli informację o promocji zamieszczmy dopiero po obejrzeniu 75% wideo, a dociera tam tylko 13% użytkowników oznacza to, że niewiele osób miało szansę się z nią zapoznać, a co za tym idzie dokonać konwesji.

Przez to, że konkurencja w tym kanale nadal jest niewielka, pełne obejrzenie reklamy można uzyskać już od 0,05 pln. Dlatego warto rozważyć ten kanał w planach na rok 2014.

Największa szansa: Uzyskanie niskiej ceny za obejrzenie filmu, możliwość uzyskania szerokiego zasięgu reklamy przy niskich kosztach.

Miejsce 4. Narzędzie Planowania Słów kluczowych

W 2013 zostało wycofane darmowe narzędzie do analizy słów kluczowych, z którego można było koszystać bez konieczności posiadania konta AdWords. Za to na koncie otrzymaliśmy rozbudowane Narzędzie Planer słów kluczowych. Po zmianie składa się ono z trzech modułów:

  1. Szukanie nowych propozycji słów kluczowych
  2. Sprawdzanie prognoz słów kluczowych
  3. Powielanie listy słów kluczowych

Pojawiło się wiele głosów, że nowe narzędzie nie jest tak funkcjonalne jak jego poprzednik. Myślę, że to kwestia przyzwyczajenia i zapoznania się z jego możliwościami. Nadal możemy szukać propozycji słów kluczowych. Chociaż niestety zniknęła możliwość wybrania dopasowania słowa kluczowego i obecnie wszystkie propozycje mamy w dopasowaniu zbliżonym, Jednak co bardzo ciekawe pojawił się wykres trendów wyszukiwania dla poszczególnych słów kluczowych. Świetnie sprawdza się to w branżach sezonowych, kiedy od razu na poziomie AdWords możemy zapoznać się z prognozami ruchu.

Największe szanse: Uzyskanie propozycji nowych słów kluczowych, które możemy wykorzystać w kampanii

Miejsce 3. Rozszerzenia kampanii AdWords

15 czerwca 2013 we wszystkich kontach AdWords została wprowadzona zmiana w interfejsie. To była pierwsza od dłuższego czasu tak poważana modyfikacja możliwości panelu. Reklamodawcy od lutego byli informowaniu o planowanych zmianach i mieli szansę na przygotowanie się na nią. Na czym ona polegała? Google zauważyło, że internauci w ciągu dnia korzystają z wielu urządzeń posiadających dostęp do internetu i chciało pomóc wykorzystać to swoim reklamodawcom.
Dzięki rozszerzeniom reklam możemy dopasować przekaz reklamowych do pory dnia, miejsce w którym znajduje się użytkownik, a także urządzenia z jakiego korzysta. Możemy dopasować także stawki CPC do danych parametrów kampanii.

Jedną z najważniejszych korzyści płynących z rozszerzeń kampanii jest możliwość dopasowania reklam do intencji użytkowników.W zależności od czasu, miejsca i urządzenia na którym wyszukuje klient możemy mu przedstawić dopasowaną treść reklamy. Atutem Rozszerzonych Kampanii jest możliwość tworzenia rozbudowanych raportów umożliwiających pomiar nowych typów konwersji takich jak np. połączenie telefoniczne. Google planuje także udostępnienie możliwość ustalenia np. czasu rozmowy telefonicznej powyżej 30 sekund, jako celu kampanii, dzięki wykorzystaniu Google Voice. Opcja ta niestety póki co nie jest dostępna w Polsce.

Bardzo istotną zmianą jest to, że w kampaniach rozszerzonych nie możemy już wykluczyć urządzeń mobilnych. Jedynym sposobem na ograniczenie wyświetleń na urządzeniach mobilnych jest zmniejszenie stawek o 100%.

Największe szanse: Dopasowanie przekazu reklamowego do pory dnia, miejsca i urządzenia używanego przez użytkownika.

Miejsce 2. RLSA – remarketing w wyszukiwarce

To jedna z najciekawych zmian w AdWords. Wreszcie marketerzy mają możliwość dotarcia do osób, które odwiedziły wcześniej stronę, ale nie poprzez śledzenie ich w GDN tylko ponowne wyświetlenie im reklamy w wyszukiwarce. Według wszystkich badań doskonale wiemy, że klienci którzy poznali już naszą ofertę, są dużo bardziej skłonni do dokonania zakupu.

Sposób działania i korzystania z RLSA jest bardzo podobny do remarketingu w GDN. Tworzenie segmentów użytkowników, do których będą kierowane spersonalizowane przekazy reklamowe, opiera się o te same zasady (odwiedzone URLe, reguły czy kombinacje niestandardowe), a segmenty stworzone wcześniej dla sieci reklamowej mogą być wykorzystywane także w wyszukiwarce. Należy jednak zwrócić uwagę na rozmiar listy remarketingowej. Musi ona uzbierać się aż 1000 użytkowników.

Minusem RLSA jest fakt, że można do niego wykorzystać jedynie listy zbierane w panelu AdWords. Listy remarketingowe Analyticsa sa narazie niedostępne dla remarketingu w wyszukiwarce.

RLSA daje duże możliwości szczególnie reklamodawcom, którzy sprzedają produkty dla których klienci potrzebują dłuższego czasu dla podjęcia decyzji co do zakupu. Ciągle wydłużająca się ścieżka zakupowa oraz spadający odsetek konwersji zachodzących przy pierwszej wizycie użytkownika są kolejnymi argumentami tłumaczącymi dlaczego remarketing, a więc szansa na nawiązanie ponownej interakcji z użytkownikiem, jest tak ważny.

Możemy go również wykorzystać, aby dotrzeć z reklamą i konkretnym przekazem, tylko do osób, które nie widziały naszej oferty wcześniej. Kiedy to zrobić? Możemy to wykorzystać do przekazania klientom informacji o zniżce dla nowych klientów, specjalnej ofercie rabatowej.

Największa szansa: Zwiększenie współczynnika konwersji poprzez dotarcie do klientów, którzy już odwiedzili stronę.

Miejsce 1. PLA

W podsumowaniu roku 2013 nie mogło zabraknąć Product Listing Ads, które od momentu pojawienia spędzają sen z oczu marketerów i są ciągłym powodem do dyskusji na temat ich skuteczności i możliwość stosowania. Obecnie w ecommerce ciężko jest wyobrazić sobie konto AdWords bez zaimplementowanej kampanii PLA.

Dla prowadzenia kampanii PLA konieczne jest posiadanie konta w Google Merchent Centre. To dzięki niemu będziemy mieć możliwość zaprezentowania naszych produktów bezpośrednio w wyszukiwarce. PLA pozwoli nam również na pokazanie ich ceny, nazwy naszego sklepu, a także informacji o promocjach.

Chociaż PLA jest dostępne dopiero od kilku miesięcy to cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem. O czym warto pamiętać przed uruchomieniem tego typu kampanii? Przede wszystkim należy poprawnie przygotować feed, ponieważ to on w głównej mierze ma wpływ na skuteczność kampanii. Powinnien on być przygotowany według zaleceń Googla i posiadać wszystkie atrybuty, które ułatwią nam później zarządzanie kampanią. Ponieważ w PLA nie mamy możliwości dodawania grup reklam i słów kluczowych, tylko paremetrami z feedu możemy łączyć ze sobą grupy produktów i ustalać na tej podstawie stawki. Prowadzenie kampanii na wszystkie produkty dostępne w sklepie jest mało skuteczne. Bardzo ważna jest ich segmentacja. Stawki za kliknięcie kształtują się na poziomie już od 0,15 pln w zależności od branży i segmentacji produktów.

Największa szansa: łatwe pokazanie pełnej oferty produktowej w atrakcyjnej formie graficznej, skierowanie ruchu bezpośrednio na strony produktowe

Zachęcamy do przeczytania artykułu o wszystkich zaletach PLA.

Shares 0
Kinga Gołębiewska
 

Dla mnie kampanie Adwords to nie tylko praca - to pasja, dająca mi możliwość kreowania wizerunku firmy w internecie. Jako SEM Manager w Critical, wykorzystuję swoją wiedzę, aby osiągać jak najwyższe współczynniki konwersji dla naszych klientów. Moje umiejętności są potwierdzone przez certyfikaty Google Adwords. Prowadzę również szkolenia, na których pomagam uczestnikom zrozumieć zasady działania marketingu w internecie.

Click Here to Leave a Comment Below 2 comments
Artur - 30/01/2014

Zakupy Google najzupełniej słusznie okupuje pierwsze miejsce, natomiast w kategorii chęci używania go przez klientów już by nie wygrał. Jest opór na tego rodzaju nowość, bo zbyt wiele to od klienta wymaga.

Reply
Kamil - 30/01/2014

Product Listing Ads bez wątpienia nr. 1, ciekawe tylko jak szybko zacznie drożeć, a w to że będzie drożej to chyba nikt nie wątpi ;)

Reply

Leave a Reply:

0 Shares