Ponad 55 alertów niestandardowych Google Analytics ? lampka kontrolna dla twoich danych

[message type=”info”]Autorem poniższego tekstu jest Sayf Sharif. Oryginalny, angielski tekst ukazał się na blogu Lunametrics. Tłumaczenie zamieszczamy za oficjalną zgodą.[/message]

W zeszłym miesiącu Phil napisał artykuł poświęcony pięciu funkcjom Google Analytics, z których pewnie nie korzystasz. Oczywiście jest ich znacznie więcej niż tylko pięć ? oto funkcja, z której prawdopodobnie nie korzystasz, choć powinieneś. Moim zdaniem jest to jedna z KLUCZOWYCH rzeczy, jakie trzeba zrobić konfigurując konto i nową witrynę, a stawiam na to, że przeważająca większość ludzi po prostu ją pomija.

Alerty niestandardowe

alerty niestandardowe

Dlaczego należy korzystać z Alertów niestandardowych? Ponieważ nie sprawdzasz swoich statystyk każdego dnia. Oczywiście niektórzy z maniaków danych czytających ten blog robią to i robię to również ja, ale większość zwykłych użytkowników – nie. Zajęci ludzie nie mają czasu ślęczeć co rano godzinami nad swoimi danymi. Może i powinni, ale często tego nie robią. Alerty niestandardowe informują takich użytkowników, że pojawia się coś, co wymaga ich uwagi. Czy dzieje się coś istotnego lub przynajmniej potencjalnie ważnego? Czy ktoś powinien rzucić na to okiem? To jak lampka kontrolna oleju lub silnika w samochodzie. Jeśli lampka się nie świeci, zapewne (mam nadzieję!) regularnie  zmieniasz olej w swoim aucie, ale jednocześnie wiesz, że jeśli pojawi się problem z olejem, zawsze zapali się lampka, która da ci znać, że trzeba go sprawdzić.

Alerty pełnią dokładnie tę samą funkcję. Otrzymujesz SMS lub e-mail z informacją: ?Hej kolego, coś się dzieje, musisz zobaczyć, co jest grane?. A przy tym dzieje się to na tyle często, że umożliwia ci wyprzedzanie problemów i uniknięcie sytuacji, w której orientujesz się po miesiącach, że wszystkie dane witryny są uszkodzone, dane nie były śledzone przez miesiąc lub że wyniki e-handlu spadły. Ale nie chodzi tu tylko o problemy. Alerty powiadamiają cię także, gdy wzrośnie liczba odwiedzin z mediów społecznościowych lub ruch z organicznych wyników wyszukiwania bez słów kluczowych związanych z marką (non-branded organic).

Podobnie jak mój niedawny wpis 20 sposobów wykorzystania zmiennych niestandardowych Google Analytics, niniejszy tekst nie opisuje dokładnej metody konfiguracji określonych alertów niestandardowych. W Internecie znaleźć można wystarczająco dużo samouczków poświęconych temu tematowi. Ja natomiast proponuję konkretne alerty, które możesz wykorzystać w swoim serwisie. Radzę skonfigurować je wszystkie, może z wyjątkiem alertów dotyczących e-commerce, jeśli się tym nie zajmujesz. Alerty inteligentne są świetne, ale czy z nich korzystasz? Czy sprawdzasz dane przez cały czas, codziennie lub co tydzień, szukając problemów lub dziwnych wzrostów i spadków? Alerty niestandardowe informują cię o zmianach tak szybko, jak to możliwe, pocztą e-mail lub nawet SMS-em. Nie chcesz przecież zorientować się po tygodniu czy dwóch, że przez ostatnie dwa tygodnie twoje dane nie były śledzone.

Zanim zacznę wymieniać poszczególne alerty, jedna uwaga: do oznaczenia wzrostów i spadków używam różnych wartości procentowych, takich jak 10 lub 20%. Są to wartości przybliżone i różnią się w zależności od danej witryny. Najważniejszą rzeczą jest dostosowanie ich w taki sposób, aby alerty nie pojawiały się przy okazji normalnych wahań ruchu internetowego, a tylko wówczas, gdy może dziać się coś interesującego. Należy określić próbną wartość procentową i jeśli alerty będą pojawiać się zbyt często, zwiększać ją aż do skutku. Na początek przedstawię ogólne zastosowanie każdego z alertów, a następnie podstawową konfigurację dla każdego z nich.

A zatem do dzieła!

 1. Brak danych (dzień)

Szkoda, że nie można ustawić tego alertu co godzinę. Informuje on, że w danym dniu nie było żadnych odwiedzin, co wyraźnie pokazuje, że coś jest nie tak ze śledzeniem w twoim serwisie (a może nawet że serwis jest nieczynny).

Cały ruch -> Odwiedziny -> Mniejsze niż -> 1 

2-13. Wykorzystanie witryny

Ogólny obraz znaczących zmian (wzrostów i spadków), które wystąpiły w witrynie w porównaniu z poprzednim tygodniem. Skok liczby odwiedzin lub użytkowników może wskazywać na nowe źródło generujące ruch do twojej witryny lub nawet jakiegoś rodzaju wzmiankę w mediach, natomiast spadek ruchu może oznaczać określone problemy, takie jak na przykład BRAK ruchu z witryn odsyłających lub problem z reklamami PPC (pay per click). Wzrost współczynnika odrzuceń może wskazywać na problem z treścią itd. Rolą tych alertów jest pokazanie ogólnych, acz znaczących zmian w ruchu w twoim serwisie, którym być może trzeba przyjrzeć się bliżej. 

Odwiedziny

Cały ruch -> Odwiedziny -> % spadku o ponad -> 10% -> od tego samego dnia w zeszłym tygodniu

Cały ruch -> Odwiedziny -> % wzrostu o ponad -> 10% -> od tego samego dnia w zeszłym tygodniu

Użytkownicy

Cały ruch -> Użytkownicy -> % spadku o ponad -> 10% -> od tego samego dnia w zeszłym tygodniu

Cały ruch -> Użytkownicy -> % wzrostu o ponad -> 10% -> od tego samego dnia w zeszłym tygodniu

Odsłony

Cały ruch -> Odsłony -> % spadku o ponad -> 10% -> od tego samego dnia w zeszłym tygodniu

Cały ruch -> Odsłony -> % wzrostu o ponad -> 10% -> od tego samego dnia w zeszłym tygodniu

Współczynnik odrzuceń

Cały ruch -> Współczynnik odrzuceń -> % spadku o ponad -> 10% -> od tego samego dnia w zeszłym tygodniu

Cały ruch -> Współczynnik odrzuceń -> % wzrostu o ponad -> 10% -> od tego samego dnia w zeszłym tygodniu

Średni czas trwania odwiedzin

Cały ruch -> Średni czas trwania odwiedzin -> % spadku o ponad -> 20% -> od tego samego dnia w zeszłym tygodniu

Cały ruch -> Średni czas trwania odwiedzin -> % wzrostu o ponad -> 20% -> od tego samego dnia w zeszłym tygodniu

% nowych odwiedzin

Cały ruch -> % nowych odwiedzin -> % spadku o ponad -> 20% -> od tego samego dnia w zeszłym tygodniu

Cały ruch -> % nowych odwiedzin -> % wzrostu o ponad -> 20% -> od tego samego dnia w zeszłym tygodniu 

14-17. Cele

W rzeczywistości przedstawione niżej alerty powinny towarzyszyć wszystkim twoich celom. Służą one do śledzenia poważnych zmian ? spadków i wzrostów ? w konwersji celów. Jeśli następuje nagły spadek konwersji celu, być może jest jakaś tego przyczyna. Być może wpływ na to ma skok liczby użytkowników, którzy opuszczają twoją witrynę lub też mogą występować problemy techniczne z formularzem. Ale cele to pod pewnymi względami najważniejsza z twojego punktu widzenia rzecz dotycząca witryny, a zatem jeśli konwersja nie działa, powinieneś o tym wiedzieć. Alert ten konfiguruję tak, aby pojawiał się codziennie, a także co tydzień, co pozwala mi skorygować swoje obserwacje. 

Cel 1 ? Współczynnik konwersji

Cały ruch -> Cel 1 ? Współczynnik konwersji celu -> % spadku o ponad -> 20% -> od tego samego dnia w zeszłym tygodniu

Cały ruch -> Cel 1 ? Współczynnik konwersji celu -> % wzrostu o ponad -> 20% -> od tego samego dnia w zeszłym tygodniu

Cel 1 ? Spadek współczynnika konwersji (tydzień)

Cały ruch -> Cel 1 ? Współczynnik konwersji celu -> % spadku o ponad -> 20% -> od zeszłego tygodnia

Cały ruch -> Cel 1 ? Współczynnik konwersji celu -> % wzrostu o ponad -> 20% -> od zeszłego tygodnia 

18-25. E-commerce

Są to najprostsze alerty dotyczące e-commerce. Wzrosty i spadki przychodów, liczby transakcji, średniej wartości oraz ogólnego współczynnika konwersji. Im mniejszy zakres twojej działalności e-handlowej, tym większe powinny być wartości. A jeśli obsługujesz dużą liczbę transakcji, potrzebne ci będą powiadomienia o znaczących zmianach związanych z e-handlem, co może pomóc wykorzystać pozytywne tendencje występujące wśród klientów lub powstrzymać efekt spadku liczby transakcji.

Przychody

Cały ruch -> Przychody -> % spadku o ponad -> 10% -> od zeszłego tygodnia

Cały ruch -> Przychody -> % wzrostu o ponad -> 10% -> od zeszłego tygodnia

Transakcje

Cały ruch -> Transakcje -> % spadku o ponad -> 10% -> od zeszłego tygodnia

Cały ruch -> Transakcje -> % wzrostu o ponad -> 10% -> od zeszłego tygodnia

Średnia wartość

Cały ruch -> Średnia wartość -> % spadku o ponad -> 10% -> od zeszłego tygodnia

Cały ruch -> Średnia wartość -> % wzrostu o ponad -> 10% -> od zeszłego tygodnia

Współczynnik konwersji e-commerce

Cały ruch -> Współczynnik konwersji e-commerce -> % spadku o ponad -> 10% -> od zeszłego tygodnia

Cały ruch -> Współczynnik konwersji e-commerce -> % wzrostu o ponad -> 10% -> od zeszłego tygodnia

26-30. Treść

W tym punkcie chodzi tylko o kilka rzeczy. Czy liczba odwiedzin z wyszukiwaniem spada? Czy ich efektywność maleje? Czy liczba osób opuszczających witrynę po nieudanej próbie wyszukiwania rośnie? Jeśli z funkcji wyszukiwania w serwisie korzysta wiele osób, dobrze jest wiedzieć, kiedy nie działa ona tak, jak powinna i dlaczego. W moim przykładzie śledzone są wszystkie zdarzenia, ale równie skuteczne może być śledzenie poszczególnych zdarzeń oraz spadków i wzrostów ich liczby. Oprócz tego należy bacznie śledzić średni czas wczytywania strony na wypadek spowolnienia pracy serwera. 

Spadek liczby odwiedzin z wyszukiwaniem (tydzień)

Cały ruch -> Odwiedziny z wyszukiwaniem -> % spadku o ponad -> 10% -> od zeszłego tygodnia

Spadek czasu po wyszukiwaniu (tydzień)

Cały ruch -> Czas po wyszukiwaniu -> % spadku o ponad -> 10% -> od zeszłego tygodnia

Wzrost liczby porzuceń wyszukiwania (tydzień)

Cały ruch -> Porzucenia wyszukiwania -> % wzrostu o ponad -> 10% -> od zeszłego tygodnia

Całkowita liczba zdarzeń (miesiąc)

Cały ruch -> Całkowita liczba zdarzeń -> % spadku o ponad -> 10% -> od zeszłego miesiąca

Średni czas wczytywania strony

Cały ruch -> Średni czas wczytywania strony -> % wzrostu o ponad -> 10% -> od zeszłego miesiąca 

31-42. Kliknięcia (Adwords)

Jeśli korzystasz z Adwords, powinieneś wiedzieć, jak wahają się twoje statystyki, takie jak liczba wyświetleń i kliknięć, koszt itd. Równie ważne jest to, czy liczba odwiedzin typu niezdefiniowanego (not set) rośnie, co może wskazywać na problem z reklamami. W tym alercie można podać wyższe wartości, ale ? raz jeszcze ? należy skonfigurować go tak, by pasował do charakteru ruchu w witrynie. Ponieważ wiele firm koncentruje się obecnie na reklamach płatnych, muszą one być świadome wystąpienia problemu. 

Wyświetlenia

Cały ruch -> Wyświetlenia -> % wzrostu o ponad -> 20% -> od zeszłego tygodnia

Cały ruch -> Wyświetlenia -> % spadku o ponad -> 20% -> od zeszłego tygodnia

Kliknięcia

Cały ruch -> Kliknięcia -> % wzrostu o ponad -> 20% -> od zeszłego tygodnia

Cały ruch -> Kliknięcia -> % spadku o ponad -> 20% -> od zeszłego tygodnia

Koszt

Cały ruch -> Koszt -> % wzrostu o ponad -> 20% -> od zeszłego tygodnia

Cały ruch -> Koszt -> % spadku o ponad -> 20% -> od zeszłego tygodnia

CTR

Cały ruch -> CTR -> % wzrostu o ponad -> 20% -> od zeszłego tygodnia

Cały ruch -> CTR -> % spadku o ponad -> 20% -> od zeszłego tygodnia

CPC

Cały ruch -> CPC -> % wzrostu o ponad -> 20% -> od zeszłego tygodnia

Cały ruch -> CPC -> % spadku o ponad -> 20% -> od zeszłego tygodnia

Słowo kluczowe (niezidentyfikowane)

Słowo kluczowe -> ściśle dopasowane -> (niezidentyfikowane) -> Odwiedziny -> % wzrostu o ponad -> 5% -> od zeszłego tygodnia

43. Skok ruchu z mediów społecznościowych (dzień)

Chociaż alert ten traktujemy w tym miejscu zbiorczo, skonfigurować można wiele różnych rodzajów powiadomień dla poszczególnych serwisów. Można śledzić ruch pochodzący tylko z Facebooka, Twittera lub swojego blogu. Przydatna może być również informacja o tym, że liczba odwiedzin z Facebooka gwałtownie rośnie, co pozwala maksymalnie szybko zareagować na taką sytuację. Poniżej przedstawiłem przybliżone wyrażenie regularne dopasowane do kilku różnych źródeł społecznościowych oraz zaawansowany segment niestandardowy. Po zastosowaniu tego segmentu pozostaje nam tylko obserwować, czy liczba odwiedzin użytkowników serwisów społecznościowych rośnie.

Zaawansowany segment niestandardowy dla serwisów społecznościowych:

Źródło -> Dopasowanie do wyrażeń regularnych

facebook|twitter|t\.co|blogger|stumbleupon|naver|wordpress|hootsuite|youtube|linkedin|
answers\.yahoo|delicious|myspace|reddit|livejournal|flickr|typepad|vkontakte|netvibes|
ning|orkut|tumblr|diigo|fc2|nowpublic|buzznet|livemocha|weebly|ameba|gooblog|habbo|
okwave|oshiete\.goo|deviantART|instapaper|scribd|sharethis|xanga|answerbag|brizzly|
cyworld|multiply|ow\.ly|squidoo|studivz|wikia|wiserearth|associatedcontent|blogsome|
groups\.google|sportsnaviplus|taringa!|tuenti|wikio|babygaga|bebo|bitly|bloglines|care2|
circleofmoms|cocolog|couchsurfing|digg|douban|gather|hatena|ibibo|is\.gd|mixi|paper\.li|
photobucket|plurk|renren|skyrock|smallworlds|sonico|ustream|vimeo|weeworld|wikianswers|
XING|you?ku

Nie są to oczywiście wszystkie źródła. Do powyższego wyrażenia zawsze można dodać określone źródło lub usunąć je z niego.

Dotyczy -> Segment źródeł społecznościowych -> Odwiedziny -> większe niż -> 250 

44-55. Ruch

Na koniec zajmiemy się obserwacją ogólnego ruchu w witrynie, szukając wewnętrznych błędów związanych ze śledzeniem, takich jak sytuacje, w których witryna odsyła do samej siebie (co wskazuje na to, że zawiera strony nieposiadające kodu śledzenia), zmian w ruchu z organicznych wyników wyszukiwania (organic), zmian w ruchu z organicznych wyników wyszukiwania bez słów związanych z marką (non-branded organic) lub z organicznych wyników wyszukiwania ZE słowami związanymi z marką (branded organic). Pozwala to dowiedzieć się, czy ruch generowany przez użytkowników szukających nazwy twojej firmy wzrósł lub czy w wiadomościach pojawiły się doniesienia wymagające podjęcia działań PR. Należy również obserwować ruch spoza domeny, który może wskazywać na to, że ktoś kradnie treść z twojego serwisu. Dostępnych jest wiele alertów informujących o pozytywnych i negatywnych zdarzeniach związanych ze źródłami ruchu internetowego. 

Witryna odsyła do samej siebie (dzień)

Źródło -> Zawiera -> witrynatwojejfirmy.com -> Odwiedziny -> Większe niż -> 1 

Zmiany w ruchu z organicznych wyników wyszukiwania

Medium -> Ściśle dopasowane -> organiczne -> Odwiedziny -> % wzrostu o ponad -> 10% ->  od tego samego dnia w zeszłym tygodniu

Medium -> Ściśle dopasowane -> organiczne -> Odwiedziny  -> % spadku o ponad -> 10% ->  od tego samego dnia w zeszłym tygodniu

Ruch z organicznych wyników wyszukiwania bez słów kluczowych związanych z marką

Wyklucz -> Słowo kluczowe -> Dopasowanie do wyrażeń regularnych -> twoja nazwa firmy|nazwafirmy

Uwzględnij -> medium -> zawiera -> organiczne

Dotyczy -> Segment ruchu z organicznych wyników wyszukiwania bez słów kluczowych związanych z marką -> Odwiedziny -> % wzrostu o ponad -> 10% ->  od tego samego dnia w zeszłym tygodniu

Dotyczy -> Segment ruchu z organicznych wyników wyszukiwania bez słów kluczowych związanych z marką -> Odwiedziny -> % spadku o ponad -> 10% ->  od tego samego dnia w zeszłym tygodniu

Ruch z organicznych wyników wyszukiwania ze słowami kluczowymi związanymi z marką

Wyklucz -> Słowo kluczowe -> Dopasowanie do wyrażeń regularnych -> twoja nazwa firmy|nazwafirmy

Uwzględnij -> medium -> zawiera -> organiczne

Dotyczy -> Segment ruchu z organicznych wyników wyszukiwania ze słowami kluczowymi związanymi z marką -> Odwiedziny -> % wzrostu o ponad -> 10% ->  od tego samego dnia w zeszłym tygodniu

Dotyczy -> Segment ruchu z organicznych wyników wyszukiwania ze słowami kluczowymi związanymi z marką -> Odwiedziny -> % spadku o ponad -> 10% ->  od tego samego dnia w zeszłym tygodniu

Ruch spoza domeny (dzień)

Zaawansowany segment niestandardowy dla ruchu spoza domeny:

Nazwa hosta -> Dopasowanie do wyrażeń regularnych

(niezidentyfikowane)|nazwadomeny.com|przykład.com|itd

Dotyczy -> Segment ruchu spoza domeny -> Odwiedziny -> Większe niż -> 40

Zmiana ruchu bezpośredniego

Źródło -> Ściśle dopasowane -> (bezpośredni) -> Odwiedziny -> % wzrostu o ponad -> 10% ->  od tego samego dnia w zeszłym tygodniu

Źródło -> Ściśle dopasowane -> (bezpośredni) -> Odwiedziny -> % spadku o ponad -> 10% ->  od tego samego dnia w zeszłym tygodniu

Zmiana ruchu z witryn odsyłających

Medium -> Ściśle dopasowane -> Witryna odsyłająca -> Odwiedziny -> % wzrostu o ponad -> 10% ->  od tego samego dnia w zeszłym tygodniu

Medium -> Ściśle dopasowane -> Witryna odsyłająca -> Odwiedziny -> % spadku o ponad -> 10% ->  od tego samego dnia w zeszłym tygodniu

?

Macie zatem przed sobą ponad 55 sposobów na wykorzystanie alertów niestandardowych Google Analytics. Nie musicie jednak ograniczać się do nich. Pomyślcie o tym, czego szukacie lub oczekujecie, a co nie zostało przeze mnie opisane i utwórzcie odpowiedni alert, dzięki czemu nawet jeśli nie będzie sprawdzać swoich statystyk codziennie, Google Analytics da wam znać, jeśli będzie dziać się coś interesującego.

Marcin Lejman
 

Jestem współwłaścicielem Critical.pl. Prowadzę przede wszystkim projekty związane z analityką internetową, optymalizacją konwersji i budową strategii online, a nadzoruję działania SEO i PPC prowadzone przez naszą firmę. Jeśli czujesz, że Twój biznes ma niewykorzystany potencjał i chcesz go rozwinąć, skontaktuj się ze mną - chętnie porozmawiam o możliwościach.

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply:

+14
Tweetnij
Udostępnij3
Udostępnij
Przypnij
7 Udostępnień