Problemy z ustawieniami tunelu – co zrobić gdy pierwszy krok jest jedynym na którym odpadają użytkownicy?

Dzisiaj przypomniał mi o sobie pewien błąd w konfiguracji tunelu w Google Analytics. Mianowicie, gdy zapomnimy o tym, że często pierwszy krok posiada ścieżkę która jest także zawarta w pozostałych krokach – przykładowo:

  • /
  • /koszyk
  • /checkout
pozostałe kroki mają ścieżki skonstruowane tak:
  • /krok_1 /krok_2 /krok_3
  • /koszyk/krok_1 /koszyk/krok_2 /koszyk/krok_3
  • /checkout/step1 /checkout/step2 /checkout/success

a w konfiguracji tunelu włączymy dopasowanie początku adresu (Head Match) lub dopasowanie wyrażenia regularnego (Regexp) to w efekcie zobaczymy coś takiego:

Google Analytics Tunel z blednie zdefiniowanym pierwszym krokiem

Google Analytics Tunel z blednie zdefiniowanym pierwszym krokiem

 

Jak widać wszystkie kroki poza pierwszym, przekazują dalej 100% wizyt – jest to oczywiście jasny sygnał, informujący o tym, że coś jest nie tak z konfiguracją tunelu – taka sytuacja dla poprawnie skonfigurowanych kroków jest praktycznie niemożliwa do osiągnięcia.

Jak naprawić błąd

Przyczyną widocznego powyżej błędu, jest zignorowanie tego, że ścieżka z pierwszego kroku, zawiera się także w pozostałych krokach. Poniżej znajduje się ta sama lista kolejnych kroków, którą zamieściłem powyżej, lecz tym razem oznaczyłem na czerwono fragment, który zostanie znaleziony po ich dopasowaniu do ścieżki z kroku pierwszego:

  • /
    • /krok_1
    • /krok_2
    • /krok_3
  • /koszyk
    • /koszyk/krok_1
    • /koszyk/krok_2
    • /koszyk/krok_3
  • /checkout
    • /checkout/step1
    • /checkout/step2
    • /checkout/success

Jak widać, pierwszy krok został dopasowany do kożdego z kolejnych kroków.

Oczywiście rodzi się pytanie: skąd w takim razie wzięły się wizyty w kolejnych krokach?

Odpowiedź jest prosta – Google Analytics robi tak zwany backfill czyli uzupełnia wstecz wizyty w poprzednich krokach tunelu, dla kroków zliczonych na dalszym etapie.

W naszym przypadku ten dalszy etap to docelowy adres url, taki jak strona potwierdzenia dokonania płatności. Ponieważ ta strona często ma unikalny adres w systemach ecommerce, google rejestruje dla niej wizyty i uzupełnia je w poprzednich krokach – jeśli mamy 20 wejść na thankyou page, będziemy mieli także 20 wejść na każdy z poprzednich kroków tunelu ze 100% konwersją między krokami.

Poprawka

Poprawienie błędu jest bardzo proste – mależy przełączyć tryb dopasowania ścieżek na wyrażenie regularne (Regex) a następnie dodać znak końca linii do ścieżki która powoduje problemy. Dla wyżej wymienionych przykładowych ścieżek, rozwiązanie wygląda następująco:

  • /$
  • /koszyk/?$
  • /checkout/?$

Krótkie wyjaśnienie:

  • znak „$” oznacza koniec linii
  • ponieważ często na końcu adresu może wystąpić także znak „/” dodajemy go jako opcję
    • znak zapytania „?” w tym przypacku oznacza, że wypisany wcześniej znak może wystąpić (raz), ale nie musi

Po powyższej poprawce i pojawieniu się nowych użytkowników w tunelu, możemy sprawdzić, że zmiana dała oczekiwany efekt i mamy w końcu poprawne dane, które pozwolą nam zweryfikować na którym etapie odpadają użytkownicy i co może być tego przyczyną.

Google Analytics poprawnie skonfigurowany tunel

Google Analytics poprawnie skonfigurowany tunel

Podsumowanie

Jak widać, proste błędy mogą sprawić, że dane zbierane przez Google Analytics nie będą dostarczały zbyt wielu informacji. Za każdym razem konfigurując GA, powinniśmy korzystać z instrukcji dostarczanych przez Google, ale jeśli nie jesteśmy pewni czy robimy to dobrze, albo po prostu nie jesteśmy w stanie tego zweryfikować, powinniśmy skorzystać z usług profesjonalnej firmy zajmującej się wdrażaniem analityki na stronach internetowych.

O ile proste zapięcie kodu Google Analytics nie sprawi Ci większego problemu, o tyle zaawansowane wdrożenie ecommerce, które prawdopodobnie będzie wymagało zmian także w kodzie strony, może zakończyć się porażką gdy nie mamy solidnych podstaw w tej tematyce.

[message type=”info”]Pamiętaj – analityka internetowa to temat, którym żyjemy i oddychamy w Criticalu. Jeśli uważasz, że z danych, które są gromadzone w Twojej firmie, można wyciągnąć więcej i lepszych wniosków, zapoznaj się koniecznie z naszą ofertą usług wokół analityki internetowej i skontaktuj się z nami.[/message]
Shares 0
Łukasz Rysiak
 

Technologia, wydajność, internet - to moje życiowe pasje, zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. Codziennie doradzam klientom, jak rozwiązać ich problemy, i jakimi sposobami osiągnąć zamierzony cel.

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply:

0 Shares