4

Sekretna broń facebookowego marketera – odbiorcy ze strony internetowej

Czy wiesz, co jest jedną z największych bolączek marketerów, którzy zarządzają serwisami internetowymi? Celowo pomijamy tutaj pozyskanie wartościowego ruchu – to byłoby zbyt proste :-).

Otóż jednym z najtrudniejszych do rozwiązania problemów jest anonimowość.

Jeśli np. mamy sklep internetowy, to zwykle na każde sto osób zakupu dokona jedna lub dwie. Oznacza to, że 98-99 osób wyjdzie z naszego serwisu bez zostawienia jakichkolwiek danych. Gdybyśmy prowadzili tradycyjny sklep, wówczas do każdego potencjalnego klienta możemy wysłać ekspedienta, który zapyta, doradzi, pomoże w zakupie. W sklepie internetowym nie ma takiego luksusu.

Czy jednak naprawdę nie ma skutecznego rozwiązania tego problemu? Gdybyśmy tak np. mogli odszukać na Facebooku osoby, które odwiedziły nasz serwis?

Wg najnowszych, oficjalnych danych, Facebook w Polsce ma miesięcznie 12 mln użytkowników, w tym 7,5 mln aktywnych użytkowników łączących się przez urządzenia mobilne. Co to oznacza? Ano tyle, że jest bardzo duża szansa, że goście odwiedzający nasz serwis internetowy mają również konto na Facebooku. Okazuje się też, że Facebook pozwala nam skomunikować się z osobami, które były na naszej stronie. Oczywiście nie za darmo, tylko z użyciem swoich narzędzi reklamowych. Ważne jednak, że są to narzędzia niezwykle skuteczne.

1Niestandardowe grupy odbiorców ze strony internetowej

Facebook udostępnia wszystkim zainteresowanym niezwykle potężny mechanizm, który po angielski nazywa się Website Custom Audience, czyli w skrócie WCA.

Po umieszczeniu na własnej stronie krótkiego kodu śledzącego, będziemy w stanie do gości naszej strony internetowej kierować dowolny typ kampanii reklamowej na Facebooku. Będziemy więc mogli przypomnieć im, że zostawili towar w koszyku w naszym sklepie, ale także zaprosić ich do polubienia naszego fanpage?a czy przeczytania najnowszego wpisu na blogu.

2Jak utworzyć listę odbiorców przy pomocy menedżera reklam?

Utworzenie listy odbiorców nie jest trudne, ale wymaga wykonania kilku kroków.

Krok 1: uruchom funkcję zarządzania odbiorcami

Przejdź do menedżera reklam (zakładamy, że konto reklamowe na Facebooku masz już aktywne), wybierz swoje konto reklamowe i w menu po prawej stronie kliknij ?Odbiorcy?

Krok 2: utwórz grupę odbiorców

Jeśli nigdy nie tworzyłeś żadnej listy, ekran będzie wyglądał nieco inaczej niż na poniższysz zrzutach, ale również pojawi się przycisk tworzenia list.

Jeśli masz już jakieś listy na koncie (np. tworzone na podstawie list emailingowej), po prostu kliknij przycisk ?Utwórz grupę odbiorców?, a potem wybierz opcję ?Niestandardowe grupy odbiorców?.

Krok 3: akceptacja warunków

Jeśli nigdy nie tworzyłeś żadnej listy odbiorców, najpierw będziesz musiał zaakceptować regulamin tej usługi.

Krok 4: dodanie kodu śledzącego na stronę

Po zaakceptowaniu warunków, Facebook pokaże Ci okno z kodem, który musisz wkleić na wszystkich podstronach serwisu.

Ważne: jeden kod wystarczy do obsłużenia wszystkich list, które będziemy później tworzyć. Zbiera on kompletne dane, które w kolejnych etapach możemy filtrować wg własnych potrzeb, np. po okresie ważności albo po podstronach, które odwiedzili użytkownicy.

Krok 5: niestandardowa grupa odbiorców z Twojej witryny

Facebook pozwala utworzyć niestandardowe listy na podstawie kilku różnych źródeł danych. Wybierz opcję jak na poniższym zrzucie.

Krok 6: ustalenie szczegółów listy

Zacznij od nazwania swojej listy w taki sposób, abyś potem mógł ją łatwo zidentyfikować.
Następnie ustaw pozostałe opcje.

Domyślnie lista będzie zawierać informacje o użytkownikach, którzy odwiedzili dowolną podstronę serwisu w ciągu ostatnich 30 dni.

Możemy to jednak bardzo łatwo dopasować do własnych potrzeb.

Warto zacząć od określenia czasu ważności listy.

Przykładowo, jeśli masz internetowe biuro podróży i chcesz dotrzeć do wszystkich, którzy odwiedzili Twoją sekcję ?last minute?, lista 30-dniowa raczej nie ma sensu, bo potencjalni klienci w tym czasie nie tylko zdążą pewnie polecieć na wakacje, ale nawet z nich wrócić.

Dużo większy sens ma utworzenie 3 list – 1-dniowej, 3-dniowej i 7-dniowej, a następnie przetestowanie, która z nich będzie cechować się największą skutecznością w konwertowaniu użytkowników na klientów.

Bardzo duże pole do popisu mamy też, jeśli chodzi o zawężanie listy tylko do tych użytkowników, którzy odwiedzili poszczególne sekcje serwisu, lub którzy niektórych sekcji nie odwiedzili. Wystarczy wybrać odpowiednią opcję z rozwijanej listy ?Ruch w witrynie internetowej?.

Przykładowo, możemy zdefiniować, że interesują nas użytkownicy, którzy odwiedzili stronę, która w adresie zawiera ?koszyk.html?, ale nie odwiedzili strony ?dziekujemy.html?. W ten sposób będziemy mogli dotrzeć do osób, które dodały towar do koszyka, ale ostatecznie nie dokonały zakupu.

Gdy zdefiniowaliśmy wszystkie opcje, klikamy ?Utwórz grupę odbiorców? na dole okna, aby za chwilę ujrzeć:

Oznacza to, że wszystko jest skonfigurowane i wkrótce będziemy mogli zacząć korzystać z naszej listy.

3Jak wykorzystać utworzoną listę w reklamie?

Zanim będziemy mogli wykorzystać listę w naszych kampaniach reklamowych, musimy poczekać na zebranie odpowiedniej ilości danych. Facebook na ekranie zbiorczym odbiorców pokazuje dla każdej listy jej status (czy jest gotowa), a także liczbę osób przypisanych do danej listy:

W momencie, gdy dana grupa jest gotowa, możesz z niej skorzystać tworząc dowolną kampanię.

Wystarczy, że wskażesz daną listę w polu ?Niestandardowe grupy odbiorców? w edytorze reklamy, a ta zostanie skierowana do osób, które wcześniej odwiedziły Twoją stronę.


Do czego można wykorzystać listę odbiorców?

Jeśli chcesz korzystać z WCA, musisz rozumieć technikalia, jakie się z tym wiążą, ale przede wszystkim, musisz mieć dobry pomysł na wkomponowanie tej usługi w swoje kampanie reklamowe.

Żeby Ci ułatwić życie, poniżej kilka pomysłów.

Osoby, które weszły na stronę cennika

Jeśli oferujesz dowolną usługę, do której udostępniasz w Internecie cennik (to może być aplikacja internetowa dostępna za abonament, ale może to być równie dobrze np. klasyczna usługa tłumaczeń), wówczas warto utworzyć oddzielną listę dla wszystkich osób odwiedzających stronę cennika.

Znajdą się na tej liście osoby, które prawdopodobnie przynajmniej rozważają skorzystanie z Twojej usługi, więc możesz skierować do nich dodatkowe zachęty i specjalne promocje, np. darmową konsultację, która pomoże im zdecydować, czy Twoja usługa rozwiązuje ich problem.

Osoby, które założyły konto w Twoim serwisie

Skłonienie użytkownika, żeby założył konto w Twoim serwisie, to dopiero pierwszy krok do sukcesu. Kolejnym ważnym wyzwaniem jest aktywizacja pozyskanego użytkownika i nakłonienie go do regularnego korzystania z usługi, którą oferujesz – czy to aplikacja, czy może forum internetowe.

WCA nada się świetnie również do tego, jeśli wykorzystasz kilka wzajemnie wykluczających się list. Pierwsza lista może dotyczyć np. tylko 3 ostatnich dni – pokażesz reklamy wyjaśniające podstawowe funkcje serwisu i korzyści, jakie płyną z ich stosowania.

Kolejna lista będzie dotyczyła ostatnich 7 dni, ale wykluczysz listę 3-dniową. Tutaj pokażesz bardziej zaawansowane mechanizmy i kolejne korzyści.

W ten sposób masz szansę zbudować bazę naprawdę zaangażowanych i lojalnych użytkowników, a nie miasto duchów.

Osoby, które weszły na stronę konkretnego produktu

Ten pomysł jest dosyć oczywisty, ale dotyczy raczej serwisów, które oferują kilka wybranych produktów, a nie dużych sklepów internetowych z katalogiem liczonym w tysiącach pozycji.

Dodaj dodatkowy warunek, w którym wskażesz, że użytkownik nie był na stronie podziękowania za zamówienie (czyli prawdopodobnie nic nie kupił) i przez 1-2 dni przypomnij o zaletach swojej propozycji. Klasyczny remarketing.

Przypomnienie o szkoleniu czy targach

Wariant poprzedniego pomysłu. Jeśli wcześniej udało Ci się ściągnąć użytkowników na stronę z ofertą szkoleń czy targów, to facebook jest świetnym miejscem, żeby przypomnieć im o tym, jakie korzyści płyną z udziału w tym wydarzeniu.

Dobrze działającą strategią jest zastosowanie delikatnej presji w postaci przypomnienia o upływającym czasie do końca zapisów czy o wyczerpującym się limicie wolnych miejsc.

Pozyskiwanie nowych fanów

WCA to znakomity sposób na tanie pozyskiwanie nowych fanów.

Tworzymy kampanię, której celem są lajki dla naszego fanpage?a. Kierujemy ją do osób, które odwiedziły dowolną podstronę naszego serwisu, a wykluczamy już istniejących fanów.

Takie kampanie zwykle są bardzo skuteczne i pozwalają tanio pozyskiwać wartościowych fanów (bywa, że za 2-3 grosze per lajk). Wynika to z faktu, że osoby, do których kierujemy naszą reklamę, znają już naszą markę i są dużo bardziej skłonne do przedłużenia znajomości niż odbiorcy reklamy wybrani w bardziej przypadkowy sposób.

Pozyskiwanie zapisów na listę mailingową

Podejście podobne jak przy pozyskiwaniu lajków, ale z inną oczekiwaną akcją.

W tym wypadku w reklamie kierowanej do osób, które odwiedziły naszą stronę, promujemy zachętę, która ma ich skłonić do zapisania się na naszą listę subskrypcyjną. Może to być np. darmowy ebook.

Reklama przekierowuje do strony docelowej, w której możliwa jest realizacja tej akcji.

Podobnie jak przy lajkach, wiarygodność, którą zyskaliśmy, gdy użytkownik odwiedził nasz serwis, pomaga skuteczniej pozyskiwać nowe zapisy.

4Czy są jakieś ograniczenia?

Na potencjalnie największe ograniczenie możemy natknąć się w sytuacji, gdy będziemy chcieli zbudować oddzielne listy dla kilku różnych serwisów internetowych.

Do każdego konta reklamowego na facebooku przypisany jest tylko jeden kod WCA – nie ma możliwości generowania oddzielnych kodów dla oddzielnych domen.

Obejścia tego problemu są dwa.

Pierwsze z nich to wykorzystanie oddzielnych kont reklamowych dla każdej domeny.

Jest to wygodne rozwiązanie np. dla agencji reklamowych, które obsługują wielu klientów. Każdy klient może mieć swoje własne konto reklamowe (co niesie dodatkowe korzyści, np. w transparentności rozliczeń), do którego agencja ma dostęp. W ten sposób możemy wygenerować odpowiednią liczbę kodów.

Jeżeli pierwsze podejście nie rozwiązuje problemu, to pozostaje nam wykorzystanie opisanego w powyższej części artykułu filtrowania list z użyciem konkretnych ścieżek poszczególnych serwisów.

Shares 0
Marcin Lejman
 

Jestem współwłaścicielem Critical.pl. Prowadzę przede wszystkim projekty związane z analityką internetową, optymalizacją konwersji i budową strategii online, a nadzoruję działania SEO i PPC prowadzone przez naszą firmę. Jeśli czujesz, że Twój biznes ma niewykorzystany potencjał i chcesz go rozwinąć, skontaktuj się ze mną - chętnie porozmawiam o możliwościach.

Click Here to Leave a Comment Below 4 comments
e-mononukleoza.pl - 24/10/2014

Z jednej strony bardzo fajne narzędzie, ale z drugiej facebook coraz bardziej nas inwigiluje, niby dane o tym jakie strony odwiedzamy nie są (moim zdaniem) tak istotne jak. np. dane ze smartfonów, ale to kolejny krok w naszą prywatność…

Reply
Leszek - 28/10/2014

Dobre sposoby na pozyskanie „wartościowych klientów”. Świetny wpis i bardzo łopatologicznie opisane.

Reply
Wyrazista - 18/11/2014

Udało mi się kiedyś wykorzystać podobny schemat przy promowaniu pewnego koncertu. Bardzo skuteczne rozwiązanie dla tego rodzaju działań.

Reply
Bartosz - 25/12/2014

Dziękuję za wpis. Dodałem właśnie piksel śledzenia na moją domenę. Chciałbym się zapytać, ponieważ bardzo spodobał mi się pomysł kierowania osobnej reklamy do osób które zajrzały na podstronę cennika, czy w takim wypadku należy utworzyć ponownie WCA z nowym kodem a ten wkleić na podstronę cennika czy jeszcze inaczej się to poprawnie wykonuje?

Reply

Leave a Reply:

0 Shares