5

Skrypty AdWords – Jak szybko i sprawnie zarządzać kontem Adwords?

Na tegorocznej konferencji Marketing Festival miałam okazję wysłuchać prezentacji Russella Savage, autora bloga Free AdWords Scripts. Chociaż wcześniej używałam skryptów na swoich kontach AdWords, to dzięki niemu zrozumiałam jak małej liczbie osób są one znane. Skrypty AdWords są pomocne w codziennej pracy na koncie, konfiguracji, a także przy jego optymalizacji.

Rusell dobrze zauważył, że nadal w środowisku panuje przekonanie, że aby korzystać ze skryptów trzeba posiadać wiedzę z zakresu programowania. Nic bardziej mylnego. Oczywiście zaawansowane wdrożenia wymagają znajmomości zasad, ale większość gotowych rozwiązań znajdziemy w internecie. Skrypty AdWords są oparte na języku Java Script.

Do czego możemy wykorzystać skrypty na koncie?

Ilość możliwość jest praktycznie nie ograniczona. Praktycznie, ponieważ za pomocą skryptów nie można dodać nowych kampanii do konta AdWords. Ale możemy – zmieniać stawki, wstrzymywać reklamy, słowa kluczowe lub grupy reklam, zmieniać teksty reklamowe, dodawać nowe teksty, grupy reklam i słowa kluczowe, ustawiać raporty. Oczywiście część z tych rzeczy można zrobić za pomocą reguł automatycznych. Jednak w przypadku skryptów mamy możliwość dopasowania ich do naszych potrzeb.

1Dlaczego warto używać skryptów AdWords?

W prezentacji Rusella pojawiła się sentencja “You can do anything, but no everything” i według mnie to ona najlepiej odpowiada na to pytanie. Jako managerowie nie jesteśmy w stanie być wszędzie, a skrypty ułatwiają codzienną pracę z kontem i mogą ją przyśpieszyć. Wyobraźcie sobie, że zamiast przeglądać codziennie statystyki słów kluczowych, rano na maila przychodzi Wam wiadomość, które słowa kluczowe nie spełniają zakładanych wymagań wraz z zaleceniami.

2Jak dodać skrypty AdWords do konta?

W menu po lewej stronie na koncie AdWords mamy zakładkę “Operacje zbiorcze”, gdzie możemy dodać skrypt. Każdorazowo system poprosi o przetestowanie skryptu przed uruchomieniem go na koncie AdWords. Skrypt musi zostać zautoryzowany – umożliwia to systemowi wysyłanie maili na naszą skrzynkę. Każdy skrypt może mieć swój własny harmonogram uruchamiania – może ustawić częstotliwość uruchamiania skryptu, a także możliwość otrzymywania powiadomień email. Na stronie można również sprawdzić dziennik uruchamiania skryptów i zmiany jakie zostały przez niego wprowadzone na koncie.

Zachęcam do przejrzenia całej prezentacji Rusella z Marketing Festivalu:

Poniżej chciałam przedstawić Wam trzy skrypty, które według mnie powinny znaleźć się na każdym nowo powstałym koncie AdWords.

Od niedawna  system AdWords wstrzymuje reklamy, których adres docelowy zawiera błąd 404. W przypadku ustawienia adresu docelowego na poziomie słów kluczowych tak się nie dzieje. Pierwszy ze skryptów umożliwia wykrywanie błędów 404 i 500, nie tylko na poziomie reklam, ale także słów kluczowych. Po sprawdzeniu konta otrzymujemy e-mail z tabelą, w jakich kampaniach znajduje się adres z błędem.

http://www.freeadwordsscripts.com/2013/04/report-on-broken-urls-in-your-account.html

Drugi skrypt, który warto zainstalować na swoim koncie AdWords umożliwia nam na wyliczenie automatycznego wyliczenia Wyniku Jakości. W tabelach na koncie AdWords Wynik Jakości możemy podejrzeć tylko na karcie słów kluczowych. Aby odkryć słabe strony naszego konta warto porównywać ten współczynnik także na poziomie grup reklam i kampanii. Bez skryptu wszystkie dane musiałby zostać wyciągnięte do Excela i tam przeliczone. Dzięki nim wystarczy tylko dodać poniższy kod do konta AdWords, ustawić harmonogram i czekać na maila.

http://www.freeadwordsscripts.com/2013/04/store-account-campaign-and-adgroup.html

Trzeci skrypt pozwala na przeprowadzenie szybkiego audytu konta AdWords. Może to bardzo przyśpieszyć pracę, szczególnie przy przejętych kontach AdWords. W mailu dostajemy informację jakie zmiany powinny zostać wprowadzone na koncie, aby poprawić jego wyniki.

http://www.freeadwordsscripts.com/2013/12/adwords-account-audit-checklist-using.html

 

Oczywiście skrypty AdWords można wykorzystać także do umieszczania informacji w reklamach o warunkach pogodowych lub o dostępności produktu w sklepie. Jeden z takich przykładów możecie znaleźć w prezentacji – dopasowanie reklam PizzaHut do warunków pogodowych. Dzięki takim skryptom również w łatwy sposób możemy poinformować klienta o ostatnich sztukach produktów dostępnych w sklepie. Również dzięki nim można zamieścić licznik czasu w tekście reklamy np. odliczający czas do końca promocji w sklepie.

Jeżeli zainteresował Cię temat skryptów, zachęcam do zapoznania się z treścią bloga Russella – Free AdWords Scripts.

Udostępnień 0
Kinga Gołębiewska
 

Dla mnie kampanie Adwords to nie tylko praca - to pasja, dająca mi możliwość kreowania wizerunku firmy w internecie. Jako SEM Manager w Critical, wykorzystuję swoją wiedzę, aby osiągać jak najwyższe współczynniki konwersji dla naszych klientów. Moje umiejętności są potwierdzone przez certyfikaty Google Adwords. Prowadzę również szkolenia, na których pomagam uczestnikom zrozumieć zasady działania marketingu w internecie.

Click Here to Leave a Comment Below 5 comments
marcin - 03/12/2014

„Od niedawna system AdWords wstrzymuje reklamy, których adres docelowy zawiera błąd 404. W przypadku ustawienia adresu docelowego na poziomie słów kluczowych tak się nie dzieje.”

Też wstrzymuje jeśli doc.url na słowie kluczowym wywołuje 404.

Reply
Roman - 04/12/2014

To co piszesz to mnie bardzo dobrze przemawia, ale tak już przyzwyczaiłem się do „ręcznej” roboty, że szczerze mówiąc nie bardzo mam chęć to zmieniać. Ale chyba w końcu trzeba będzie, zwłaszcza, ze na głowie coraz więcej kampanii.

Reply
Taig - 04/12/2014

Świetny i przydatny post, tyle dobrego za pomocą kilku skryptów, będę musiała bliżej przyjrzeć się tematowi;) i oczywiście zapoznać się z blogiem Russel’a;)

Reply
Mateusz Godala - 16/12/2014

Skrypty to dużo więcej możliwości:
http://www.k2.pl/#!/pl/dla-prasy/aktualnosci/k2-media-wprowadza-adstock-narzedzie-do-optymalizacji-kampanii-sprzedazowych-e-commerce/

Jest jeszcze case którego nie mogę znaleźć, jakiegoś specyfiku katarowego w którym skryptami automatycznie zarządzano reklamami geograficznie bazując na aktualnych zachorowaniach w regionie. Tak żeby wyświetlać się tylko tam gdzie aktualnie jest duża zachorowalność.

I wiele innych…

Reply
Paweł - 21/01/2015

Witam,

Wkleiłem skrypt, ale GA wyświetla komunikat:
„Błąd skryptu podczas wykonywania zadania”

W Dziennikach:
„Stan: Niezrealizowane: Błąd użytkownika”

Czy muszę coś zmieniać w skrypcie prócz linii 23-29:
var DECIMALS = 4; //this will give you 4 decimal places of accuracy
//You can set this to anything in this list: TODAY, YESTERDAY, LAST_7_DAYS,
// THIS_WEEK_SUN_TODAY, THIS_WEEK_MON_TODAY, LAST_WEEK, LAST_14_DAYS,
// LAST_30_DAYS, LAST_BUSINESS_WEEK, LAST_WEEK_SUN_SAT, THIS_MONTH
var DATE_RANGE = ‚LAST_30_DAYS’;
// Or you can set this to any number of days you like. it overrides the DATE_RANGE set above
var LAST_N_DAYS = 0;

???

Dziękuje serdecznie! ;)

Reply

Leave a Reply:

0 Udostępnień