4

Jak skutecznie podglądać konkurencję, czyli recenzja SpyWords.pl

SpyWords to narzędzie przeznaczone do analizy słów kluczowych konkurencji, jej działań w wyszukiwarce Google oraz w Google AdWords.

Narzędzie wywodzi się z Rosji, gdzie od dłuższego czasu zapewnia kompleksowe wsparcie przy planowaniu większości działań w wyszukiwarce. W Polsce narzędzie w wersji testowej pojawiło się w okolicach listopada 2013 roku. W momencie rozbudowania bazy słów kluczowych do prawie 14 milionów przeszło z darmowej wersji testowej na wersje płatną.

SpyWords.pl w liczbach

Na dzisiaj SpyWords umożliwia analizę ponad 13 milionów zapytań, 501 tysięcy reklamodawców i 7,5 miliona unikalnych reklam w AdWords. To imponujące liczby, które wystarczają do szybkiej analizy działań wybranej domeny.

SpyWords.pl – możliwości

Analiza konkurencji

Narzędzie pozwala przeanalizować podstawowe dane o działaniach wybranej przez nas konkurencji, zarówno w kontekście wyników organicznych jak i płatnych wyników AdWords:

  • Słowa kluczowe w reklamie – liczba słów kluczowych wykorzystanych przy tworzeniu reklamy AdWords
  • Średnia pozycja reklam – na podstawie średniego umiejscowienia reklamy w ciągu ostatnich 30 dni
  • Słowa kluczowe w wyszukiwaniu – słowa kluczowe tylko dla top 50 wyników organicznych – lista słów kluczowych, dla których wybrana domena pojawia się w Google.
  • Miesięczny budżet na reklamę w AdWords – uśredniona i przybliżona wysokość wydatków na reklamę
  • Miesięczny ruch z AdWords – średnia liczba odwiedzin na podstawie domyślnych wartości podawanych w narzędziu planowania słów kluczowych; UWAGA – ze względu na aktualizację indeksu co 30 dni, niektóre wartości różnią się od tych, które widzieliśmy jeszcze w styczniu.
  • Miesięczny ruch z wyszukiwania organicznego – uśrednione dane dotyczące ruchu w Google organicznym, na podstawie ogólnych założeń o CTR dla określonej pozycji – dane mogą się różnić od tych rzeczywistych.
analiza domeny

Przykładowa analiza domeny, jaką oferuje SpyWords

Przechodząc przez kolejne opcje, możemy szybko sprawdzić podstawowe informacje o domenie konkurencji – od rodzaju/treści komunikatów w reklamie AdWords, przez orientacyjne dane o słowach kluczowych, aż po ruch z tych słów w wynikach organicznych.

Warto przy tym zaznaczyć, że dane związane z reklamą i ruchem z AdWords są w większości orientacyjne, przez co niezbyt niedokładne. Jednak analizując kilka kolejnych domen w interesującym nas segmencie, możemy wyciągnąć wnioski o tym, kto inwestuje w AdWords mocniej, a kto słabiej.

Wszystkie interesujące nas dane możemy wyeksportować do pliku CSV i poddawać dalszej obróbce ?lokalnie?, np. w arkuszu Excel lub OpenOffice Calc.

Walka domen – szybkie sprawdzenie działań konkurencji

Jedną z ciekawszych opcji narzędzia jest możliwość porównania do 3 domen jednocześnie, w zakresie działań AdWords i pozycjonowania organicznego. Przykładowo, dane porównawcze dla domen Rankomat.pl, iPolisa.pl oraz Kalkulator-oc-ac.cuk.com.pl prezentują się następująco:

walka domen

Walka domen to ciekawy mechanizm porównywania widoczności do trzech serwisów jednocześnie.

O ile w powyższym zestawieniu Rankomat w 100% pokrywa wyniki AdWords, o tyle w wynikach organicznych wszystkie trzy domeny mają ze sobą wspólne frazy, które z pewnością warto przeanalizować. Wystarczy kliknąć interesujący nas obszar wykresu, aby zobaczyć, które ze słów kluczowych w wynikach organicznych są wspólne dla naszej konkurencji:

wspólne słowa kluczowe

Gdy kilka dużych serwisów obstawia te same słowa kluczowe, to jest szansa, że są one bardzo ważne.

Tak zebrane dane będą szczególnie przydatne w sytuacji, gdy wchodzisz na rynek z nowym produktem lub usługą i chcesz szybko sprawdzić, jakie słowa kluczowe są wspólne dla twoich konkurentów w danej branży.

Wspólne słowa kluczowe możemy wyeksportować w celu dokładniejszej analizy lokalnie. SpyWords umożliwia także szybkie sprawdzenie aktualnej pozycji domeny dla danej frazy. Pamiętajcie jednak, że są to dane z 30 dni, więc nie sa one odporne na zmieniające się w zależności od Data Center Google wahania pozycji.

porownanie pozycji w wynikach

Szczegółowy raport porównuje pozycje do 3 domen w wynikach – to bardzo przydatne.

Wybór słów kluczowych w SpyWords.pl

O ile analiza widoczności domen oraz walka domen to przyjazne i względnie dopracowane funkcje, to nie można powiedzieć tego o narzędziu propozycji słów kluczowych. Przeglądając kilka interesujących mnie fraz zauważyłem braki wśród wielu podstawowych, a najbardziej popularnych fraz np. w branży ubezpieczeń samochodowych.

Myślę, że dobrym kierunkiem rozwoju byłoby skupienie się w pierwszej kolejności na najbardziej prestiżowych/pożądanych słowach kluczowych, a dopiero potem rozwijanie bazy słów z długiego ogona/brandowych.

SpyWords, na podstawie wprowadzonego przez nas wyrażenia, zbierze w jedną całość listę alternatywnych fraz, odpowiadających naszemu zapytaniu. W tabelce, oprócz nowych propozycji, znajdują się dane o liczbie wyszukiwań miesięcznie, średnim CPC i liczbie reklamodawców. Na podstawie tych informacji wyciągnąć pierwsze, ogólne wnioski o działaniach konkurencji, a także naszych własnych.

propozycje słów kluczowych

Mechanizm proponowania słów kluczowych mógłby być nieco bardziej dopracowany.

SpyWords – pakiety, cena, zniżki

Opisywane narzędzie oferowane jest w dwoch pakietach: Pro i Unlimited.

W dniu oficjalnego wejścia na rynek ceny dostępnych pakietów były zdecydowanie za wysokie, biorąc pod uwagę dosyć dziwny sposób promowania narzędzia (serwis był darmowy od dnia wejścia na rynek, a płatny zrobił się dopiero wtedy, gdy do blogerów rozesłane zostały pierwsze zaproszenia do testów). Jak wynika z informacji, które uzyskałem na Facebooku, SpyWords obniża cenę oferowanych pakietów. Od wczoraj za pakiet PRO płacimy 100 złotych miesięcznie.

Czy warto kupić SpyWords?

Zdecydowanie tak. To świetne narzędzie do podstawowej analizy widoczności naszej strony, strony konkurencji oraz ulatwiające wyselekcjonowanie najbardziej opłacalnych biznesowo fraz w dobie (not provided). Zestawiając dane ze SpyWords  z raportami Google Analytics, możemy szybko uzyskać informacje o najbardziej efektywnych dla nas słowach kluczowych w wynikach organicznych.

Co warto poprawić?

Twórcy muszą opracować lepszy model rozwijania dostępnej bazy słow kluczowych. Obecnie można odczuć lekki dyskomfort w zakresie analizy słów kluczowych dla niektórych popularnych branży (jak wspomniane wcześniej ubezpieczenia).

Dobrym pomysłem będzie także usprawnienie infrastruktury i zaoferowanie aktualizacji danych w okresach krótszych niż jeden miesiąc – dzięki temu narzędzie będzie w sposób bardzo dokładny prezentować informacje dotyczące słów, na jakie powinniśmy prowadzić działania w Google.

W serwisie brakuje także sporej ilości danych dotyczących brandowych słów kluczowych, a dostępne złożenia w postaci ?słowo kluczowe + brand? czasami prezentują bardzo źle dopasowane wyniki:

frazy brandowe

Szczególnie doskwiera zauważalny brak fraz brandowych w bazie danych serwisu.

Wśród dostępnych w SpyWords narzędzi brakuje mi jeszcze jakiegoś podsumowania – czegoś w rodzaju wykresu widoczności/zasięgu znanego z Searchmetrics:

podsumowanie z searchmetrics

Wykres zmian widoczności serwisu w czasie to wielka zaleta konkurencyjnego SearchMetrics – warto, by zespół SpyWords wdrożył podobny mechanizm.

Na podstawie tak zaprezentowanych danych, łatwo zauważyć, co działo z domeną na przestrzeni kilku miesięcy, a nawet lat. To nieoceniona pomoc w kojarzeniu faktów dotyczących możliwych problemów z wynikami.

Jedno jest pewne – nie warto lekceważyć SpyWords, bo to jedno z lepiej przygotowanych narzędzi do analizy słów kluczowych na naszym rynku.

Udostępnień 0
Łukasz Rogala
 

Click Here to Leave a Comment Below 4 comments
Paweł Rabinek - 12/02/2014

Wykres jak z searchmetrics to bardzo dobra rzecz. Przychodzi nowy klient i od razu widzę, że ma pingwina :) SpyWords wszystkie niezbędne dane posiada, gdy minie odpowiednio dużo czasu i będzie już jakaś historia, mam nadzieję, że takie coś wprowadzą.

Reply
Bartosz - 11/03/2014

Dzięki za wpis, jutro szarpnę się po kieszeni i zacznę prześwietlać konkurencję ;)

Reply
Kika - 10/06/2014

Podpowiedzcie jeszcze jak kupić. Strona rejestracji w polskiej domenie nie działa. W rosyjskiej z kolei boję się płacić kartą. Macie do nich może jakiś telefon. Piszę na wszystkie podawane na stronie kontaktu adresy e-mail i formularz kontaktowy i żadnego odzewu ze strony spywords nie mam.

Reply
    Marcin Lejman - 16/06/2014

    Poniższa recenzja jest już nieaktualna. Musimy dodać do niej aktualizację. Spywords praktycznie zakończyło działalność w Polsce.

    Bardzo dobrze natomiast rozwija się semstorm.pl – polecam sprawdzić, sami korzystamy i sobie bardzo chwalimy.

    Reply

Leave a Reply:

0 Udostępnień