8

Zaawansowane szkolenie SEO w Katowicach – relacja

Dzisiaj po południu zakończyła się kolejna edycja szkoleń z zakresu SEO i SEM, organizowanych przez +Artura Strzeleckiego i +Tomasza Wieliczko. Mieliśmy okazję z +Łukaszem Rysiakiem uczestniczyć w dwóch dniach szkolenia z zaawansowanych technik pozycjonowania, a poniżej dzielimy się garścią przemyśleń.

Prowadzącym przez cały pierwszy dzień był Artur, który ma spore doświadczenie jako wykładowca uniwersytecki. Widać to w sposobie prowadzenia zajęć – płynnie, bez zająknięć, w ciekawy sposób. Najlepszy dowód – ponad 300 slajdów prezentacji udało się pokonać bez poczucia znużenia :-).

White hat dla cierpliwych

Pierwszym dzień poświęcony był metodom i strategiom, które zwykle klasyfikuje się jako white hat, choć czasami Artur wkraczał co najmniej w odcienie szarości. Sporo uwagi poświęcone było różnym strategiom budowy wartościowych treści oraz ich promowania i pozyskiwania w ten sposób linków. Pojawiły się modne i dobrze działające na rynkach zachodnich, a u nas wciąż mało doceniane techniki, takie jak broken link building (które Artur zgrabnie przetłumaczył jako techniki na „Samarytanina”), a także wyszukiwanie wygasłych domen z dobrym profilem backlinków, które nie trafiły na aukcje domen i można dzięki temu zakupić je w cenie identycznej, jak nowe domeny.

Niektóre z przekazywanych informacji były dość oczywiste dla osób zajmujących się SEO zawodowo. Przykładem choćby prezentacja różnych narzędzi do analizy profilu linków (MajesticSEO, Ahrefs czy Moz) czy dość podstawowa dyskusja o sposobach utrzymywania własnego zaplecza. Nie wątpię jednak, że takie systematyczne wprowadzenie do tematu mogło być użyteczne dla osób, które rozpoczynają pracę w agencjach bądź działach SEO większych firm.

Podczas szkolenia pojawiło się kilka ciekawych smaczków, które zainspirowały nas do przemyśleń i wprowadzenia kilku nowych technik w realizowanych projektach. Nie zamierzamy zdradzać wszystkich szczegółów, gdyż wiele technik, zbyt szeroko upublicznionych, traci swoją skuteczność. Bez wgłębiania się w niuanse, bardzo spodobał się nam nietypowy sposób wykorzystania plików RSS do pozyskiwania wartościowych linków, zaprezentowany przez Artura. Była to dobra kombinacja automatyzacji tam, gdzie to niezbędne, sprytnego różnicowania profilu linków i manualnej weryfikacji jakości.

Black hat dla odważnych

Po pierwszym dniu szkolenia zaawansowanego odbyło się kameralne after-party, podczas którego w bardzo miłej atmosferze mieliśmy okazję porozmawiać nie tylko o pracy, choć oczywiście dyskusji o co ciekawszych przypadkach nie brakowało, a sporo kolorytu wprowadził +Robert Niechciał. Robert specjalizuje się w tematach, które w naszej codziennej pracy są odległą abstrakcją (szybkie pożyczki czy problemy z rozmiarami tych czy innych części ciała :-)).

W świat ten mogliśmy wgłębić się mocniej drugiego dnia szkolenia, podczas którego Robert prowadził prezentację różnych technik i narzędzi stosowanych w agresywnym SEO. Narzędzia w większości nam znane, czasami nawet intensywnie testowane, ale i tutaj pojawiło się kilka nieznanych nam wcześniej rozwiązań, jak np. niedostępna publicznie aplikacja do weryfikacji platform na podstawie dostarczonej listy URLi.

Jedną z dokładnie omawianych aplikacji był GSA Search Engine Ranker. Artur z Robertem wspólnie pokazali krok po kroku, jak utworzyć przykładowy projekt. Podczas szybkiej ankiety tylko trzy osoby obecne na sali przyznały się do znajomości tego oprogramowania. Biorąc pod uwagę jego gigantyczne możliwości, ta część szkolenia mogła być małą rewelacją dla wielu uczestników :-).

Problemem w stosowaniu takich technik są oczywiście ostatnie zmiany algorytmu Google, które w przypadku niektórych technik znacznie zmniejszyły ich skuteczność. Z drugiej strony, jak zauważył sam Robert, problem ten dotyka w takim samym stopniu wszystkich, więc wciąż pomysłowość, pracowitość (i odpowiedni budżet) dają szansę na sukcesy.

Adwords z głową

Równolegle toczyła się ścieżka Adwords, prowadzona przez +Kingę Gołębiewską. Niestety, nie mieliśmy okazji uczestniczyć w tych warsztatach, ale za to mieliśmy szansę porozmawiania z Kingą podczas afteryparty i nie mamy wątpliwości, że szkolenie było prowadzone bardzo kompetentnie i z korzyścią dla uczestników :-)

Cała impreza była bardzo sprawnie zorganizowana, w czym duża zasługa Artura. Wygodna sala w ścisłym centrum Katowic, dobre obiady, pod dostatkiem napojów i drobnych przekąsek – to wszystko niuanse, które sprawiają, że po szkoleniu pozostają miłe wspomnienia. Natomiast największą dla nas korzyścią była oczywiście okazja do osobistego spotkania wielu innych osób z branży – to właśnie nieformalne rozmowy wnoszą chyba najwięcej do własnego spojrzenia na sposób prowadzenia projektów.

Kolejne edycje szkolenia możemy z czystym sumieniem polecić osobom, które chcą rozwijać swoją wiedzę z zakresu marketingu w wyszukiwarkach. Byłoby ono na pewno przydatne również dla właścicieli firm, którzy wprawdzie zlecają usługi SEM agencjom lub freelancerom, ale dzięki takim szkoleniom mają szansę samodzielnie ocenić słuszność i efektywność podejmowanych działań, a także ocenić ich ryzyko w kontekście aktualnych wytycznych Google.

Aktualizacja

Swoimi spostrzeżeniami i przemyśleniami po szkoleniu podzielili się na swoich blogach także Sebastian Jakubiec i Ewelina Szczecińska – zachęcamy do poczytania, zwłaszcza, że są tam dodatkowe informacje w porównaniu do powyższej relacji.

Udostępnień 0
Marcin Lejman
 

Jestem współwłaścicielem Critical.pl. Prowadzę przede wszystkim projekty związane z analityką internetową, optymalizacją konwersji i budową strategii online, a nadzoruję działania SEO i PPC prowadzone przez naszą firmę. Jeśli czujesz, że Twój biznes ma niewykorzystany potencjał i chcesz go rozwinąć, skontaktuj się ze mną - chętnie porozmawiam o możliwościach.

Click Here to Leave a Comment Below 8 comments
DiM - 21/09/2013

Czy są gdzieś jakieś materiały, nagrania video ze szkolenia?
Z chęcią bym obejrzał. Apropos wygasłych domen z dobrym profilem backlinków – można przeglądając historię domen – spadów na stronie NASK, które nie zostały przechwycone znaleźć po kilku miesiącach po niewyganianiu niezłe perełki. Oni niestety historii nie przechowują – sam sobie archiwizowałem poszczególne dni. I udało się w ten sposób kilka domen kupić z dość ciekawym profilem backlinków a w przypadku jednej to się dziwię, że jej nikt nie wziął :)

Reply
Silesia SEM 2013 – relacja ze szkoleń marketingu w wyszukiwarkach - 21/09/2013

[…] również przeczytać relację opublikowaną przez ekipę Critical.pl – zawierającą nieco więcej o drugim dniu warsztatu zaawansowanego, poświęconego Black Hat […]

Reply
Sebastian Jakubiec - 21/09/2013

Fajne podsumowanie, a przede wszystkim dzięki za relację z BHS na którym mnie nie było. Polecam także relacje u siebie z WhiteHat wraz z krótkim podsumowaniem wniosków.

Reply
Artur - 21/09/2013

Bardzo przyjemna relacja, widać masz lekkie pióro :) Dziękuję za podzielenie się swoimi wnioskami i do zobaczenia na następnych eventach branżowych.

Reply
Patryk - 21/09/2013

Po relacjach Marcina i Sebastiana sądzę, że szkolenie się udało i będzie sporo zadowolonych osób. Czy prezentacje z szkoleń będą udostępnione?

Reply
Paweł Rabinek - 22/09/2013

Dzięki za streszczenie wydarzenia. Żałuję, że nie mogłem przyjechać do Katowic, ale wiem, że nadrobię to wkrótce :)

Reply
Adam Łuczak - 23/09/2013

Witam,

Świetne podsumowanie :)
Dla mnie co prawda nowości było nieco wiecej niż dla Was ale tym samym więcej się nauczyłem.

Pozdrawiam serdecznie,
Adam Łuczak

Reply
Krzysztof Wojteczko - 23/09/2013

Marcin bardzo fajnie streściłeś te dwa dni! Pozdrawiam was serdecznie i mam nadzieję do zobaczenia przy kolejnej okazji :)

Reply

Leave a Reply:

0 Udostępnień