Piąty polski hangout SEO – podsumowanie
Dzisiaj odbył się piąty polski hangout SEO, a pierwszy, w którym brałem aktywny udział. Postanowiłem, że warto podsumować to spotkanie w kilku słowach, zwłaszcza, że w jego trakcie w świat poszło sporo ciekawej wiedzy :-).
Tematem przewodnim spotkania była szeroko pojęta optymalizacja.
W spotkaniu uczestniczyli:
- Karol Dziedzic (organizator, AdSeo.pl)
- Grzegorz Strzelec
- Paweł Gontarek
- Krzysztof Hostyński
- Marcin Lejman, czyli ja :-)
- Tomasz Stopka
- Mikołaj Zych
- Łukasz Rajzer
- Armand Przygodzki
Optymalizacja stron używających technik ajax
Zaczął Grzegorz Strzelec od bardzo ciekawej, technicznej analizy tego, w jaki sposób indeksować strony generowane ajaksowo, w których nie zmienia się URL.
Temat trudny, bo choć Google udostępnia wskazówki, jak to zrobić, to w praktyce oficjalna dokumentacja jest nie do końca wystarczająca. Grzegorz twierdzi jednak, że w Onecie (gdzie jest szefem SEO) udało im się temat rozgryźć, czego efektem jest znakomite indeksowanie mocno ajaksowych witryn, takich jak chociażby zumi.pl. Wyzwanie musiało być spore, bo podobno nawet Twitter z tych prób się wycofał, a Onet sprawę rozpracował. Warto posłuchać na nagraniu, co Grzesiek ma do powiedzenia na ten temat.
Koniecznie trzeba też poczytać oficjalne wskazówki Google na temat indeksowania witryn ajaksowych, a potem zerknąć na wyniki indeksowania zumi.pl (informacje o firmach) czy map zumi.
Optymalizacja Magento
Następnie przyszedł czas na moją część. Przyznam szczerze, że z racji pierwszego udziału w HO, a także problemów technicznych (nie chciała mi wystartować kamerka), trochę zjadła mnie trema, co było słychać po sposobie mówienia (liczne przerywniki „no no”), złośliwie skomentowanym przez współtowarzyszy :-). Mam jednak nadzieję, że merytorycznie nie było źle.
Temat optymalizacji Magento pod kątem SEO jest bardzo szeroki. Kilka kwestii, które poruszałem, to
- usuwanie duplikatów (/home w ścieżkach, index.php w ścieżkach)
- skracanie linków produktowych, wyrzucanie kategorii z URLi
- stosowanie tagów
- wtyczki SEO do Magento (polecam wtyczkę SEO Suite Pro, rozwiązuje wiele problemów)
- optymalizacja treści, przede wszystkim jej rozbudowa, treści generowane przez użytkowników, recenzje, pytania i odpowiedzi
Padło kilka pytań o koszty wdrożenia sklepu na Magento w Polsce. Ze swojej strony mocno polecamy kontakt w tej sprawie z naszą zaprzyjaźnioną firmę snowdog.pl i Kubę Zwolińskiego, jej właściciela – świetni specjaliści.
Padło też pytanie o mikroformaty (rich snippets) – obecnie trzeba sobie je ręcznie dorabiać w skórce, ale nie jest to trudne.
Analityka, testy A/B
Trzeci temat przypadł w udziale Krzyśkowi Hostyńskiemu. Krzysiek mocno skupił się na temacie, który jest nam w Criticalu bardzo bliski, czyli na analityce i jej wykorzystaniu w optymalizacji konwersji.
Krzysiek uważa, a my się z nim całkowicie zgadzamy, że porządna analiza danych o ruchu to podstawa jakichkolwiek działań optymalizacyjnych. Co robią użytkownicy w serwisie, skąd przychodzą, gdzie opuszczają stronę. Co działa, a co stoi na przeszkodzie konwersjom.
Krzysiek jest też dużym fanem testów A/B, które stosuje nawet na swoich stronach zapleczowych (wysokiej jakości). Wspomniał o tym, że od pewnego czasu całkowicie darmowe i skuteczne narzędzie do prowadzenia testów A/B jest zintegrowane w obrębie samego Google Analytics – to Eksperymenty.
Krzysiek podkreślał, że nawet drobne, ale systematycznie wprowadzane i analizowane zmiany (copy, kolory, elementy interfejsu) mogą mieć bardzo duży wpływ na wskaźnik konwersji. Inni uczestnicy HO zwrócili uwagę, że trzeba pamiętać o odpowiedniej wielkości próbki, a także o zadbaniu o statystyczną poprawność wyników
Podczas dyskusji padło pytanie o testy wielowariantowe, które były dostępne w wycofanym narzędziu Google Website Optimizer, a które nie zostały przeniesione do eksperymentów w Google Analytics.
Alternatywne, bardzo ciekawe i czasami dużo prostsze we wdrożeniu opcje to Optimizely i Visual Website Optimizer. Są one niestety płatne, więc nie w każdym projekcie ich użycie będzie realne. Pozwalają one natomiast na testy wielowariantowe.
Przy okazji rozmowy o konwersji i jej poprawie bardzo ciekawe dane przytoczył Łukasz Rajzer, stwierdzając, że w porównywarce ubezpieczeń, w której pracuje, konwersja wynosi ponad 50%, ale czas trwania wizyt, po jakim następuje konwersja, to co najmniej 15 minut – niezwykle interesujące fakty.
Audyt i analiza przykładowego serwisu
Nadszedł wreszcie czas na najciekawszą część dla obserwujących HO (tak sądzę), czyli analizę sklepu internetowego na żywo, pod kątem jego optymalizacji SEO.
„Ofiarą” był sklep z dywanami ornamento.pl, a dyskusji zdecydowanie przewodził Paweł Gontarek (Zgred – warto zajrzeć na tego bloga, sporo tam dobrych treści o optymalizacji sklepów), wspomagany przez pozostałych uczestników.
W sklepie bardzo szybko wykryto wiele problemów z zakresu optymalizacji. W dużej mierze wynikają one ze zastosowanego rozwiązania technicznego (skrypt Shoper) i nie będą łatwe w usunięciu bez zmiany oprogramowania, ale przynajmniej część to błędy właścicieli serwisu.
Najważniejsze problemy to:
- błędy w strukturze URL, m.in. możliwość generowania nieskończecznie wielkiej liczby adresów (index/index/index itd.), możliwość dopisywania arbitralnych ciągów znaków do adresów, które wciąż zwracają treść wybranej podstrony itd.
- dziwne przekierowania 302 w obrębie serwisu
- słabe treści, fatalna optymalizacja meta, tytułów itd.
- duplikacja treści (opisów produktów) z allegro i porównywarkami (brak oddzielnego contentu dla tych serwisów)
- ukryte linki w okolicach stopki
- problemy z zakresu UX / usability
Warto szczególnie uważnie obejrzeć ten fragment na żywo i zobaczyć, jak Paweł przechodzi przez kolejne problemy.
Paweł posługuje się w trakcie analizy lubianym także przez nas narzędziem o nazwie Screaming Frog SEO Spider, które ma jednak jedną wadę – w wersji darmowej jest ograniczone do 500 podstron, a wersja płatna jest droga i ma do tego postać rocznego abonamentu.
Dlatego ja polecam bardzo gorąco Search Engine Optimization Toolkit – mało znane, a znakomite, w pełni darmowe narzędzie, które pozwoli wykonać analizę jeszcze głębszą niż „żabka”.
Obydwa narzędzia ułatwiają wychwycenie problemów z duplikacją treści, niezoptymalizowanymi tytułami, h1/h2 i wiele innych.
Podczas analizy wspomniano także, że sklep, mimo licznych błędów optymalizacyjnych, ma obecnie dość dobre pozycji Google na swoje tematyczne frazy. Pokazują to dane z ahrefs.com, przywołane przeze mnie (widać je w relacji z HO). Pozycje te są efektem dość agresywnych działań offsite SEO, ale trzeba pamiętać, że błędy optymalizacyjne (tak onsite, jak o offsite) mogą się w każdej chwili zemścić, więc warto na to zwracać mocno uwagę.
Gdzie szukać pomocy
Grzegorz Strzelecki, Paweł Gontarek i Karol Dziedzic mocno zachęcali oglądających HO, aby w razie jakichkolwiek problemów czy wątpliwości związanych z ich serwisami, indeksowaniem w Google, optymalizacją itd. śmiało korzystać z polskiego forum Google dla webmasterów.
Można tam spotkać wielu uczestników dzisiejszego spotkania, którzy z dobrego serca :-) podpowiedzą, co poprawić, albo przynajmniej nakierują na właściwy trop czy źródła.
Sporo wartościowej wiedzy jest też na wspomnianym już wcześniej blogu Zgreda, a także na blogu Lexy, której niestety nie było wśród uczestników dzisiejszego spotkania.
Było bardzo ciekawie – czekam na kolejny HO!
Serdeczne podziękowania dla wszystkich uczestników 5 polskiego hangoutu SEO – było bardzo miło, ale jednocześnie merytorycznie – to bardzo budujące, że potrafimy wymienić się wiedzą, choć przecież zdarza się nam konkurować o projekty :-).