11

Piąty polski hangout SEO – podsumowanie

Dzisiaj odbył się piąty polski hangout SEO, a pierwszy, w którym brałem aktywny udział. Postanowiłem, że warto podsumować to spotkanie w kilku słowach, zwłaszcza, że w jego trakcie w świat poszło sporo ciekawej wiedzy :-).

Tematem przewodnim spotkania była szeroko pojęta optymalizacja.

W spotkaniu uczestniczyli:

Optymalizacja stron używających technik ajax

Zaczął Grzegorz Strzelec od bardzo ciekawej, technicznej analizy tego, w jaki sposób indeksować strony generowane ajaksowo, w których nie zmienia się URL.

Temat trudny, bo choć Google udostępnia wskazówki, jak to zrobić, to w praktyce oficjalna dokumentacja jest nie do końca wystarczająca. Grzegorz twierdzi jednak, że w Onecie (gdzie jest szefem SEO) udało im się temat rozgryźć, czego efektem jest znakomite indeksowanie mocno ajaksowych witryn, takich jak chociażby zumi.pl. Wyzwanie musiało być spore, bo podobno nawet Twitter z tych prób się wycofał, a Onet sprawę rozpracował. Warto posłuchać na nagraniu, co Grzesiek ma do powiedzenia na ten temat.

Koniecznie trzeba też poczytać oficjalne wskazówki Google na temat indeksowania witryn ajaksowych, a potem zerknąć na wyniki indeksowania zumi.pl (informacje o firmach) czy map zumi.

Optymalizacja Magento

Następnie przyszedł czas na moją część. Przyznam szczerze, że z racji pierwszego udziału w HO, a także problemów technicznych (nie chciała mi wystartować kamerka), trochę zjadła mnie trema, co było słychać po sposobie mówienia (liczne przerywniki „no no”), złośliwie skomentowanym przez współtowarzyszy :-). Mam jednak nadzieję, że merytorycznie nie było źle.

Temat optymalizacji Magento pod kątem SEO jest bardzo szeroki. Kilka kwestii, które poruszałem, to

  • usuwanie duplikatów (/home w ścieżkach, index.php w ścieżkach)
  • skracanie linków produktowych, wyrzucanie kategorii z URLi
  • stosowanie tagów
  • wtyczki SEO do Magento (polecam wtyczkę SEO Suite Pro, rozwiązuje wiele problemów)
  • optymalizacja treści, przede wszystkim jej rozbudowa, treści generowane przez użytkowników, recenzje, pytania i odpowiedzi

Padło kilka pytań o koszty wdrożenia sklepu na Magento w Polsce. Ze swojej strony mocno polecamy kontakt w tej sprawie z naszą zaprzyjaźnioną firmę snowdog.pl i Kubę Zwolińskiego, jej właściciela – świetni specjaliści.

Padło też pytanie o mikroformaty (rich snippets) – obecnie trzeba sobie je ręcznie dorabiać w skórce, ale nie jest to trudne.

Analityka, testy A/B

Trzeci temat przypadł w udziale Krzyśkowi Hostyńskiemu. Krzysiek mocno skupił się na temacie, który jest nam w Criticalu bardzo bliski, czyli na analityce i jej wykorzystaniu w optymalizacji konwersji.

Krzysiek uważa, a my się z nim całkowicie zgadzamy, że porządna analiza danych o ruchu to podstawa jakichkolwiek działań optymalizacyjnych. Co robią użytkownicy w serwisie, skąd przychodzą, gdzie opuszczają stronę. Co działa, a co stoi na przeszkodzie konwersjom.

Krzysiek jest też dużym fanem testów A/B, które stosuje nawet na swoich stronach zapleczowych (wysokiej jakości). Wspomniał o tym, że od pewnego czasu całkowicie darmowe i skuteczne narzędzie do prowadzenia testów A/B jest zintegrowane w obrębie samego Google Analytics – to Eksperymenty.

Krzysiek podkreślał, że nawet drobne, ale systematycznie wprowadzane i analizowane zmiany (copy, kolory, elementy interfejsu) mogą mieć bardzo duży wpływ na wskaźnik konwersji. Inni uczestnicy HO zwrócili uwagę, że trzeba pamiętać o odpowiedniej wielkości próbki, a także o zadbaniu o statystyczną poprawność wyników

Podczas dyskusji padło pytanie o testy wielowariantowe, które były dostępne w wycofanym narzędziu Google Website Optimizer, a które nie zostały przeniesione do eksperymentów w Google Analytics.

Alternatywne, bardzo ciekawe i czasami dużo prostsze we wdrożeniu opcje to Optimizely i Visual Website Optimizer. Są one niestety płatne, więc nie w każdym projekcie ich użycie będzie realne. Pozwalają one natomiast na testy wielowariantowe.

Przy okazji rozmowy o konwersji i jej poprawie bardzo ciekawe dane przytoczył Łukasz Rajzer, stwierdzając, że w porównywarce ubezpieczeń, w której pracuje, konwersja wynosi ponad 50%, ale czas trwania wizyt, po jakim następuje konwersja, to co najmniej 15 minut – niezwykle interesujące fakty.

Audyt i analiza przykładowego serwisu

Nadszedł wreszcie czas na najciekawszą część dla obserwujących HO (tak sądzę), czyli analizę sklepu internetowego na żywo, pod kątem jego optymalizacji SEO.

„Ofiarą” był sklep z dywanami ornamento.pl, a dyskusji zdecydowanie przewodził Paweł Gontarek (Zgred – warto zajrzeć na tego bloga, sporo tam dobrych treści o optymalizacji sklepów), wspomagany przez pozostałych uczestników.

W sklepie bardzo szybko wykryto wiele problemów z zakresu optymalizacji. W dużej mierze wynikają one ze zastosowanego rozwiązania technicznego (skrypt Shoper) i nie będą łatwe w usunięciu bez zmiany oprogramowania, ale przynajmniej część to błędy właścicieli serwisu.

Najważniejsze problemy to:

  • błędy w strukturze URL, m.in. możliwość generowania nieskończecznie wielkiej liczby adresów (index/index/index itd.), możliwość dopisywania arbitralnych ciągów znaków do adresów, które wciąż zwracają treść wybranej podstrony itd.
  • dziwne przekierowania 302 w obrębie serwisu
  • słabe treści, fatalna optymalizacja meta, tytułów itd.
  • duplikacja treści (opisów produktów) z allegro i porównywarkami (brak oddzielnego contentu dla tych serwisów)
  • ukryte linki w okolicach stopki
  • problemy z zakresu UX / usability

Warto szczególnie uważnie obejrzeć ten fragment na żywo i zobaczyć, jak Paweł przechodzi przez kolejne problemy.

Paweł posługuje się w trakcie analizy lubianym także przez nas narzędziem o nazwie Screaming Frog SEO Spider, które ma jednak jedną wadę – w wersji darmowej jest ograniczone do 500 podstron, a wersja płatna jest droga i ma do tego postać rocznego abonamentu.

Dlatego ja polecam bardzo gorąco Search Engine Optimization Toolkit – mało znane, a znakomite, w pełni darmowe narzędzie, które pozwoli wykonać analizę jeszcze głębszą niż „żabka”.

Obydwa narzędzia ułatwiają wychwycenie problemów z duplikacją treści, niezoptymalizowanymi tytułami, h1/h2 i wiele innych.

Podczas analizy wspomniano także, że sklep, mimo licznych błędów optymalizacyjnych, ma obecnie dość dobre pozycji Google na swoje tematyczne frazy. Pokazują to dane z ahrefs.com, przywołane przeze mnie (widać je w relacji z HO). Pozycje te są efektem dość agresywnych działań offsite SEO, ale trzeba pamiętać, że błędy optymalizacyjne (tak onsite, jak o offsite) mogą się w każdej chwili zemścić, więc warto na to zwracać mocno uwagę.

Gdzie szukać pomocy

Grzegorz Strzelecki, Paweł Gontarek i Karol Dziedzic mocno zachęcali oglądających HO, aby w razie jakichkolwiek problemów czy wątpliwości związanych z ich serwisami, indeksowaniem w Google, optymalizacją itd. śmiało korzystać z polskiego forum Google dla webmasterów.

Można tam spotkać wielu uczestników dzisiejszego spotkania, którzy z dobrego serca :-) podpowiedzą, co poprawić, albo przynajmniej nakierują na właściwy trop czy źródła.

Sporo wartościowej wiedzy jest też na wspomnianym już wcześniej blogu Zgreda, a także na blogu Lexy, której niestety nie było wśród uczestników dzisiejszego spotkania.

Było bardzo ciekawie – czekam na kolejny HO!

Serdeczne podziękowania dla wszystkich uczestników 5 polskiego hangoutu SEO – było bardzo miło, ale jednocześnie merytorycznie – to bardzo budujące, że potrafimy wymienić się wiedzą, choć przecież zdarza się nam konkurować o projekty :-).

Shares 0
Marcin Lejman
 

Jestem współwłaścicielem Critical.pl. Prowadzę przede wszystkim projekty związane z analityką internetową, optymalizacją konwersji i budową strategii online, a nadzoruję działania SEO i PPC prowadzone przez naszą firmę. Jeśli czujesz, że Twój biznes ma niewykorzystany potencjał i chcesz go rozwinąć, skontaktuj się ze mną - chętnie porozmawiam o możliwościach.

Click Here to Leave a Comment Below 11 comments
Zgred - 06/12/2012

Nic dodać nic ująć :) Za krótko było bo można byłoby więcej „pojechać” po serwisie ale nie chciałem gnoić skryptu, na którym stoi ten sklep.

Reply
Tomasz Stopka - 06/12/2012

Dzięki Marcinie, że byłeś z nami :-) Co do Twojej prezentacji, to na prawdę była bardzo ciekawa. Aż prosiło się żeby zadawać pytania… tylko czasu by nam wtedy bardzo szybko brakło ;-)
Co do naszych komentarzy odnośnie „no no”… widać, że pierwszy raz byłeś :D Jeszcze raz – WIELKIE dzięki!

Reply
Karol Dziedzic - 06/12/2012

Świetne podsumowanie Marcinie! Dzięki wielkie za kilka ważnych uwag odnośnie Magento ;)

Mam nadzieję, że przy kolejnym HO również zaszczycisz nas swoją obecnością i podzielisz się wiedzą ;)

Reply
Paweł - 06/12/2012

Witam,

Ciekawa jest dyskusja o optymalizacji. Mam tylko jedno ale – jak wytłumaczyć klientowi żeby zrobił optymalizację strony i wydał na to kasę skoro jego konkurencja jest na pierwszych miejscach, upycha słowa kluczowe, ma niezoptymalizowane strony, linkuje do strony ze złych miejsc itp itd. Przykład pierwszy z brzegu wpiszcie sobie hasło baseny w google i zobaczycie jakie strony są w top 3.

Reply
    Marcin Lejman - 06/12/2012

    Pawle, ja w takich wypadkach odpowiedź mam prostą – dzięki dobrej optymalizacji,można z długiego ogona zebrać co najmniej drugie tyle ruchu co z fraz głównych. Zebrać bez aktywnego linkowania, bez kosztów zaplecza itd. To nie są frazy, które zwykle śledzimy, porównując się z konkurencją, ale to są świetne frazy, często dobrze konwertujące, o których sile decyduje ich masa.

    Optymalizacja w moim rozumieniu to nie tylko poprawki techniczne, ale także, a może przede wszystkim, optymalizacja i rozbudowa treści, które ten ruch z długiego ogona ściągaja.

    Reply
Paweł - 08/12/2012

Marcinie, masz rację z długim ogonem, dla sklepów internetowych to jedno z najlepszych rozwiązań. Klienci jednak często nie dają się przekonać do takich słów kluczowych mimo dobrej argumentacji. Przeważnie powielają frazy na jakie pozycjonuje się konkurencja i liczy się dla nich tylko to aby ją przebić.

Jeśli chodzi o treści to większość klientów uznaje, że jak płacą za pozycjonowanie to nie muszą sami troszczyć się o poziom merytoryczny swojej strony i tego nie robią. Produkty są opisane byle jak, brak treści na stronie ale konkurencja też tak ma „to dlaczego oni są wysoko a my nie?” często pada to pytanie. Po ostatnich zmianach w algorytmie zaobserwowałem niestety wiele stron, które łamią wytyczne google a są wysoko i paradoksalnie awansowały. I jak tu wytłumaczyć klientowi, że white seo jest dobre tylko trzeba poczekać?

Reply
Króciutki audyt sklepu internetowego wraz z zaleceniami optymalizacyjnymi - 09/12/2012

[…] zagadnienia związane z optymalizacją sklepów internetowych (krótko można przeczytać o tym na blogu critical.pl). Filmik udostępniam również u Siebie […]

Reply
SEOStories Podsumowanie tygodnia - 10/12/2012

[…] Podsumowanie piątego polskiego SEO hangoutu z na blogu Critical, tam także ciekawy artykuł o alertach w Google Analytics. […]

Reply
Łukasz - 19/12/2012

Marcinie bardzo solidnie i dobrze przygotowany artykuł. Ładnie podsumowany. Przydał mi się bardzo

Reply
1,2,3,4,5 -Polski Hangout on Air 2012 - 20/12/2012

[…] Podsumowanie autorstwa Critical.pl […]

Reply
Łukasz - 21/12/2012

Hangouty pierwsza klasa, nowa forma wprowadzająca nową jakość do tematyki pozycjonowania.
Odnośnie długiego ogona zgadzam się z z moimi przedmówcami w 100%.

Ja mam natomiast problem z klientami, którzy chcą wejść w pozycjonowanie sklepu z badziewnymi skryptami sklepów, które nie oferują kanonicznych URL bądź modyfikacji znaczników META. Często zdarza się również że jest to jakaś platforma typu ab-online, która generuje tysiące takich samych opisów oraz adresów.

Programistą PHP nie jestem, ale czy warto próbować takich ludzi pozycjonować „na siłę”, trochę to tak jak pchanie traktora na polu, które na dłuższa metę nie ma sensu.

Reply

Leave a Reply:

0 Shares